התינוק ברחם חי בזמן ההתעברות, וזוהי מחלת נפש להכחיש זאת לנוכח ראיות מדעיות הסותרות זאת, כמו גם אזכורים רבים בתנ”ך לחיים אנושיים יחסיים ומודעים ברחם.
יש לנו פרשת תורה כפולה השבוע, בהר-בחוקתי, ויקרא כ”ה, א’-כ”ז, לד. פרשת בהר, ויקרא כ”ה, א’-כ”ו, ב’, מתמקדת בחוקים הקשורים לניהול קרקעות, נדל”ן ועסקאות שונות. ציות לחוקי ה’ בתחומים אלה מייצר שפע וחירות; אי ציות לחוקי ה’ בתחומים אלה מייצר עוני ועבדות.
.רלוונטי במיוחד עבורנו הוא פסוק כ”ה, יד, לא תמרמה את רעיך
הונאה, גניבה, שקרים ורמאות הם דבר שבשגרה בעסקים המודרניים. הונאות מקוונות. חדשות מוטות, מחקרים רפואיים מזויפים ומחקר מדעי פגום, וכן, השקר האולטימטיבי שחוזר על עצמו שוב ושוב במרדף הבלתי פוסק אחר רווח – הוא אינו חי עד שהוא נולד.
אנו חוזרים לכך שוב משום שאלה המאמינים בשקר הגדול מכולם מותנים להאמין בכל שקר אחר שפוגע והורס. התינוק ברחם חי בעת ההתעברות, וזוהי מחלת נפש להכחיש זאת לנוכח ראיות מדעיות הסותרות זאת, כמו גם אזכורים רבים בתנ”ך לחיים אנושיים יחסיים ומודעים ברחם. לדוגמה, בראשית כ”ה, כ”ג, “שני גויים יהיו בבטנך, ושני עמים יפרדו ממך; עם אחד חזק משני, והבכור יעבוד את הצעיר”.
תנועת הפרו-לייף פועלת בחזיתות רבות כדי להבטיח את הזכות לחיים של כל אדם מההתעברות ועד למוות טבעי. רעיון זה של חיים כזכות מהותית מההתעברות מגיע מבראשית ט’, ו’-ז’:
כל אשר שפך דם האדם בתוך האדםכן יישפך דמו,כי בצלם אלהים עשה את האדם. והבהמה רבה ״בארץ ורבתה בה.
למי שמבחין בין חוקים הנוגעים לבני נח או לגויים לבין חוקים הנוגעים ליהודים, ברור שהאיסור על השמדת חיים תמימים ברחם הוא מקראי וחלה על כולם. הגישה התלמודית לחוקים הנוגעים ליהודים ולגויים כאחד מופיעה בתוספות התלמודיות (סנהדרין נט, א).
הריגת עוברים אסורה במפורש על פי חוקי נח המקודשים, ומכאן נובע שהריגת עוברים אסורה ליהודים מכוח העיקרון התלמודי, “האם יש דבר שאסור לנח המותר ליהודי?” יישום עיקרון זה קובע בבירור איסור מקראי החל על יהודים. ראו הפלה ביהדות.
פרשתנו השנייה השבוע, בחוקותי, ויקרא כו, ג’ – כז, לד, נפתחת בקריאה של אלוהים לבני ישראל לקבל ולפעול לעומק אחר תוכנית החיים האלוהית שניתנה למשה על הר סיני. הקב”ה מצווה על עם ישראל לאמץ דרך חיים חדשה זו כדי שיוכלו להלל אותו ולהעיד על גדולתו.
אלוהים יודע שבני ישראל אינם מיומנים וספקנים לגבי דרך חיים חדשה זו, ולכן הוא מעודד אותם על ידי תיאור התגמולים הארציים שיקבלו אם יעשו זאת. הם ייהנו מיבולים בשפע, שלום, פוריות וילדים בריאים, מלחמה מוצלחת, אושר ושלווה פנימית, וחיים של סיפוק הנובעים מציות ללא תנאי לרצון האל. הם גם מודעים היטב לתוצאות של דחיית הוראותיו ואתגר את סמכותו. הם יקוללו ברעב, במחלות, בעקרות, בפלישה ובפיזור לארצות זרות שם ידוכאו על ידי שליטים עריצים, יירדפו וייהרגו. וקטורים טבעיים אלה של אנרגיה חיובית או שלילית מייצגים חוקים רוחניים שנקבעו על ידי אלוהים. מכיוון שבריתו איתנו נותרת קבועה, חיונית ומתמשכת, אנו לבדנו אחראים לכוחם ולהכוונתם.
אלוהים מאפשר לנו ליצור גיהנום חי כדי שבסופו של דבר נאבד את אמונתנו בהבנה וביכולות האנושיות המוגבלות שלנו, ואז נכיר בצורך שלנו בו, ניישר את רצוננו עם רצונו, ונפנה אליו לעזרה, חסד, גאולה וישועה. יש תקווה לישראל משום שאלוהים מבטיח לגאול אותנו ללא קשר לכישלונותינו או לטעויותינו – אם וכאשר חרטתנו תהיה שלמה, מכוונת וכנה. אנו יכולים להאמין בכך משום שאנו יודעים שאלוהים קיים ושהוא אוהב אותנו מספיק כדי להושיע אותנו מעצמנו. נוכחותו מתגלה בכל נס של חיים, ריפוי והתחדשות – מתנות שמעבר ליכולת האנושית.
כותנו מלידה כיהודים היא לאמץ דרך חיים המדגימה ומכירה בנוכחותו, כוחו ואהבתו של אלוהים אלינו. אנו עושים זאת משום שאנו מכירים בברכותיו ורוצים להשקיע את הכרת התודה שלנו במעשים המכבדים אותו. אנו מספקים בהכרת תודה עזרה ועידוד נגד החיים לכל מי שמתמודד עם חוסר אמונה, בושה משתקת, בלבול וייאוש אישי. לא משנה מה מעמדנו בחיים, אנו יכולים להיות זמינים להציע מידע, חינוך והדרכה המבוססים היטב על עקרונות התורה נגד החיים.
החלק מסתיים ברשימה של דרכים שונות לתמוך במשכן ובכהונה. משכנו של אלוהים בליבנו, במוחנו ובקהילותינו דורש תרומות תכופות של זמן וכסף. חשוב מכך, הקורבנות העמוקים של מוניטין, אישור או פרנסה שעלולים לנבוע מנקיטת פעולות המגנות על חיי אדם חפים מפשע מפני טבח מכוון. בתרבות המוות בה אנו חיים, דיבור למען חיים חפים מפשע, ובמיוחד חייו של אדם חף מפשע ברחם, דורש אומץ, יושרה מוסרית ואמונה בלתי מעורערת בהשגחה עליונה. פעולות כאלה לא רק מצילות חיים יקרים, הן גם מספקות עדות חיה לתגמולים הארציים ולישועה הרוחנית הנובעים מתפארת האל.
הפטרה שלנו השבוע, ירמיהו ט”ז:יט–יז:יד, ירמיהו מנבא תקופה שבה הטעיות דוריות מביאות חורבן וחוסר תקווה. תקופה כמו שלנו שבה יהודים ולא יהודים רבים מאמינים בשקרים שבני אדם ברחם אינם חיים ואין להם זכות לחיים תחת התורה. ירמיהו צועק: “ה’ מעוזי, מבצרי ומחסי ביום צרה, אליך גויים יבאו מקצה הארץ ואמרו: ‘אבותינו לא הביאו לנו אלא שקר והבל'”.
בכל זאת, התקווה להתחדשות נמשכת. הפרשה מסתיימת בכך שהנביא מבטיח לנו שאלוהים עומד מוכן לרפא את שברנו ולברך אותנו בכל פעם שאנו פונים אליו: “רפאני אלוהים וארפא”; “עזרני ואעזור כי כבוד אתה!”
אנא שתפו את הפוסט הזה ברשתות החברתיות שלכם כדי להגביר את המסר שלנו בעולם בעייתי זה. תודה.
ססיליה רוטמן
יהי שלום רב משמיים, וחיים טובים לנו ולכל ישראל. אמן.
ססילי רוטמן היא המייסדת והנשיאה של קרן פרו-לייף היהודית. היא מתנגדת לרצח הקשור ססילי רוטמן היא המייסדת והנשיאה של קרן החיים הטובים היהודית. היא מתנגדת לרצח הקשור להפלות בכלל ובקרב יהודים בפרט, ומקוננת על כינון מדיניות חילונית בישראל המובילה לאובדן חיי יהודים ומעכבת את גאולת המשיח. היא מדמיינת ארץ ישראל הקדושה המבוססת על תורה ועולם המכבד את חייו של כל אדם מרגע ההתעברות.