המוסד למען
קדושת חיי אדם
✡︎ אנו מחזירים את הדת המקורית בעד החיים למעמדה בעד החיים! ✡︎
רבי שמחה וסרמן זצ"ל
הרב שמחה וסרמן זצ"ל אמר: "ה' העניק לנשים תחושת אינטואיציה חזקה, או בינה, כדי שאימהות יוכלו לתקשר עם תינוקותיהן ולהרגיש ולהבין את צרכיהם."
✡︎ הנשמה היהודית
✡︎ דבר פשוט
✡︎ באחד עם אלוהים
✡︎ בהכל
שיר מאת הרב וסרמן
רבינו בחיי בן אשר זצ"ל, רב וחוקר יהדות, הידוע בעיקר פרשן על התורה בספרד.
הרב בחיי בן אשר זצ"ל מסביר: "ישנם שלושה שלבים בחיי האדם: (א) ברחם, (ב) בעולם הזה, ו-(ג) בעולם הבא. כאשר הילד ברחם אמו, כל צרכיו מסופקים. אילו היה הדבר תלוי בו, הוא היה נשאר שם לנצח. כשהוא יוצא מהרחם, זה משום שאין לו ברירה. למעשה, כל מה שמתרחש ברחם הוא פלא מעבר להשגתנו, כמו האופן שבו התינוק מתקיים בסביבה זו, ומהו הכוח שדוחף אותו לצאת משם בזמן הנכון. כמו שהבנת התהליכים הללו נסתרים מאיתנו, כך גם מעשי ה' באופן כללי נסתרים מהבנתנו והם נפלאים. העובדה שאיננו יכולים להבין אותם לא צריכה למנוע מאיתנו להעריך ולראות את יד ה' ואת פלאי בריאתו בכל יום, תוך כדי חיי היומיום שלנו."
— מתוך פירוש הרב בחיי בן אשר, ויקרא י"ב, ב', כפי שמופיע בספריא.
רבינו בחיי אבן פקודה זצ"ל, מחבר הספר חובות הלבבות, המערכת היהודית הראשונה לאתיקה, ודיין בבית הדין הרבני בספרד.
בראשית קיומו של האדם, קבע הבורא את גופה של האם לשמש כמיטה לעובר, כדי שיהיה במקום בטוח, כמעין מבצר מוגן שבו לא תוכל יד לגעת בו, והוא מוגן מחום ומקור, שמור ומוגן, ומזונו מוכן לו. כאן הוא ממשיך לגדול ולהתפתח, ואף מסוגל לנוע ולהתהפך, ומקבל את מזונו ללא מאמץ. מזון זה ניתן לו במקום שאיש אינו יכול להגיע אליו, והוא מתגבר ככל שהעובר מתפתח עד לזמן קבוע מראש."
רבינו משה בן מימון זצ"ל (הרמב"ם), מחבר ה"משנה תורה", קודיפיקציה של ההלכה היהודית, וכן היה אסטרונום ורופא.
הרמב"ם פוסק כי הגדרת רצח לפי שבע מצוות בני נח כוללת גם אדם ההורג "אפילו עובר במעי אמו," ומוסיף כי אדם כזה חייב בעונש מוות.
— משנה תורה, הלכות מלכים ומלחמות, פרק ט', הלכה ד'
בנוסף, הרמב"ם כותב במורה נבוכים: "בני אדם אוהבים את הדעות שהתרגלו להן מנעוריהם; הם מגנים עליהן ונמנעים מדעות מנוגדות, וזהו אחד הדברים המונעים מהם למצוא את האמת, שכן הם נאחזים בדעות מכוח ההרגל."
רבי יוסף בן אפרים קארו זצ"ל בעל השולחן ערוך
ה"שולחן ערוך" אכן קובע שיש לחלל את השבת כדי לסייע לאישה יהודייה בלידה, כולל כל פעולות האסורות בדרך כלל בשבת, כגון נשיאה, עבודה ונסיעה. מקור ההלכה מופיע ב:
שולחן ערוך, אורח חיים, סימן של"ד, סעיף א', שבו נפסק שיש לחלל את השבת עבור יולדת מחשש לסכנה.
הרב משה פיינשטיין זצ"ל, נשיא אגודת הרבנים האורתודוקסים.
הרב משה פיינשטיין זצ"ל פסק כי לא רק שיהודים אסורים לבצע הפלה (פרט לנסיבות הקיצוניות ביותר), אלא שהם גם אסורים מלסייע ללא-יהודים לבצע הפלה. לפי ההלכה, הפלה אסורה עבור בני נח ונחשבת כעבירה חמורה ביותר, עד כדי עונש מוות. רופא יהודי אינו רשאי לבצע הפלה, אפילו אם הדבר יגרום לעוינות כלפי יהודים." (אגרות משה, חושן משפט ב': ע"ג:ח).
בתשובה ס"ט, הרב משה לא רק מגדיר את ההפלה כמעשה שפיכות דמים, אלא גם נוקט בצעד נדיר ומזהיר באופן חד משמעי מלהסתמך על היתר מוטעה לביצוע הפלה של עוברים עם תסמונת דאון."
— מתוך דברי הרב פיינשטיין, חוק ההפלות בישראל, The Jewish Observer, עמוד 9.
הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק זצ"ל, ראש ישיבה בבית המדרש לרבנים על שם יצחק אלחנן בישיבה יוניברסיטי.
הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק זצ"ל אמר: "אני רואה את החברה של היום כמשוגעת… קראתי בעיתונות שבארץ ישראל מתירים כיום הפלות! ספיר מגיע לארה"ב ומבקש ש-60,000 נערים ונערות יעזבו את ארה"ב ויתיישבו בארץ ישראל. כשנולד ילד, זו גם 'עלייה' לארץ ישראל, ואתם רוצחים את הילדים." הרב סולובייצ'יק אף חזה: "ואם תהרגו את העובר, יבוא יום שבו גם תינוקות ייהרגו… האם תיבהל אחרי שהתינוק ייוולד, והרופא יאמר שחייה תלויים ברצח התינוק. ויש לכם מונח, 'היגיינה נפשית', תחתיו ניתן להכניס כל דבר… יש כעת נטייה אצל רבנים בארה"ב לצעוד יחד עם החברה, כדי שלא יחשבו שהם ריאקציונרים."
— מתוך דברי הרב סולובייצ'יק בכתבה אתם רוצחים את הילדים: הרב סולובייצ'יק על הפלות, ובמאמר האם עלינו
בשנת 1975, הרב סולובייצ'יק אמר: "בעיניי זה דבר גס, הצעקה של הליברלים שדרושה התרת הפלות." בהתייחס לנושאים מקבילים של בני נח, הוא כתב: "משימתנו הייתה ונשארה ללמד את התורה לאנושות, להשפיע על העולם הלא-יהודי… במילה אחת, אנו אמורים ללמד את העולם את שבע המצוות המחייבות כל אדם."
הרב אהרן סולובייצ'יק זצ"ל, ראש ישיבת בריסק בשיקגו.
הרב אהרן סולובייצ'יק זצ"ל אמר לאחר שהפלות הפכו לחוקיות במדינת ניו יורק בשנת 1970: "לפעמים עלינו למחות תחת עילות קדושות ונאצלות. ליבי מדמם מכך שאף אחד מהארגונים היהודיים בניו יורק לא מחה… אנו אשמים יותר מכל עם אחר; אנו מבוישים יותר מכל דור אחר."
בנוגע להשוואת התורה לסנה הבוער, הרב סולובייצ'יק הסביר: "התורה משולה לסנה, כי 'האש מעניקה חום, אור ושורפת דלק, אבל אור התורה צריך רק להעניק חום ואור, אהבה ותקווה; אין להשתמש בו כדי להרוס או להרוג. זו אינה תורה; זהו עיוות של התורה.'"
— קרא את דבריו המלאים של הרב סולובייצ'יק.
הרב סולובייצ'יק התייחס להפלות בשליש השני של ההיריון כמעשה של שפיכות דמים וטען: "קביעת השליש השלישי כקו פרשת המים היא שרירותית. היא מבוססת על רצון לעצב את הקב"ה בהתאם לתשוקותיו השרירותיות של האדם. זו עבודת אלילים… הם סבורים שאישה בחודש השישי להריונה, מכיוון שהיא לפני השליש השלישי, זכותה לחירות קודמת לזכותו של העובר לחיים. אלה הם ערכים מוסריים? זו עבודת אלילים. זו הפילוסופיה שמניעה את המכשפים והפגאנים."
הרב חיים דוב קלר זצ"ל, ראש ישיבת טלז בשיקגו וחבר אגודת ישראל באמריקה.
הרב חיים דוב קלר זצ"ל גינה את חוק ההפלות החדש במדינת ניו יורק. במאמר שכותרתו הפער הבלתי ניתן לגישור: מבט תורני על המציאות האמריקאית, שפורסם בכתב העת The Jewish Observer במאי 1971, הרב קלר כתב: "אז (זה היה ממש לפני פסח) אחד המחוקקים קם, ודמעות בעיניו, ואמר למעשה: איך אוכל לשבת בסדר עם משפחתי, כשאני יודע שהצבעתי גרמה לדחיית הצעת החוק הזו? לכן, בשם כל מה שחג הפסח מייצג, הוא שינה את הצבעתו, שהייתה ההצבעה המכרעת לאישור החוק. במדינת ניו יורק, נכון להיום, כמעט מאה אלף חיים אנושיים נגדעו לפני שזכו לראות אור יום — וכל זאת בשם הליברליות היהודית."
— מתוך דבריו של הרב קלר במאמר הפער הבלתי ניתן לגישור: מבט תורני על המציאות האמריקאית,
The Jewish Observer, עמוד 10.
הרב אלעזר מנחם שך זצ"ל, ראש ישיבת פוניבז' בבני ברק.
הרב אלעזר מנחם שך זצ"ל כתב בפרשת ואתחנן: "הגורם היחיד הרלוונטי הוא הארכת החיים. גם אם איכות החיים תפחת ויהיה, לכאורה, סבל מיותר, החיים קודמים לכל. אנו מוצאים כי רבנו משה ביקש להישאר בחיים אפילו כציפור! איזו משמעות יכולה להיות לחיים כציפור — הרי כציפור אינו יכול לקיים מצוות! אך מי שיודע שכל מה שברא הקב"ה, נברא לכבודו, ויודע שכל יצור מוסיף לכבוד שמיים בעולם, מבין את ערכו האמיתי של כל רגע ורגע של חיים, בכל מצב!"
— מתוך דברי הרב שך על ערך מתנת החיים, חומש פרשת ואתחנן, עמוד 215.
הרב יוסף קרסיק זצ"ל, נשיא איגוד הקהילות היהודיות האורתודוקסיות של אמריקה.
הרב יוסף קרסיק זצ"ל אמר: "השמדת עובר אנושי היא התערבות חילולית בעצם החיים ודומה לרצח. רק כאשר יש סכנה ממשית וחריפה לחיי האם מתירה ההלכה היהודית את הפסקת ההיריון." לפי הרב, התלמוד קובע כי "שופך דם האדם באדם דמו יישפך," והמסורת מפרשת זאת כציווי נגד הריגת ילדים שטרם נולדו.
רב ברנרד ל. ברזון זצ"ל, נשיא לשעבר של מועצת הרבנים של אמריקה (RCA).
הרב ברנרד ל. ברזון זצ"ל אמר: "אישה אינה 'הפוסק הסופי' בנוגע לגופה ולחיים העובריים המתפתחים בתוכה. גם רופאים צריכים להתמודד עם הדילמה המוסרית: האם הם יכולים לשחק בערך ובכבוד הבסיסיים של החיים האנושיים כאשר הם מבצעים הפלות באופן חופשי. ביהדות, חייו של עובר קדושים ורק כאשר יש סכנה לאם ניתן לפתור את הסוגיה המוסרית של הפלה. כאשר אדם מחליט באופן שרירותי, על בסיס כלכלי או נוחות, אם עובר ישרוד, הוא למעשה משחק את תפקידו של אלוהים, וזו כפירה דתית והרס חברתי."
הרב יהושע ספרקא זצ"ל, רב קהילת בני דוד בדטרויט, מישיגן.
הרב יהושע ספרקא מדטרויט היה מהפעילים הראשונים נגד הפלות שדיברו במונחים נוקבים שאפיינו את התנועה. בעדותו על הצעות חוק בנושא הפלות, אמר בשנת 1967 בוועדת המשפט של הסנאט: "חווינו את השפעתה של חברה שבשלבים הולכים ובאים בגדה ביראת האדם לקדושת הקיום האנושי." הוא הוסיף: "מילים אלו מסתירות רצח המוני של עם. אנו עוסקים בחיים אנושיים, ואין אדם שיכול לחזות את ההשלכות של ההצעה הזו."
— מתוך דבריו של הרב ספרקא, בכתבה מה נשים במישיגן צריכות לדעת אם הפלות יהפכו לבלתי חוקיות בעיתון
Detroit Free Press.
הרב יעקב קמנצקי זצ"ל
הרב קמינצקי אמר: "הפלה היא רצח, והיום אנו חסרי רגישות לסוג כזה של רצח בגלל תדירותו."
הרב קמינצקי הוסיף: "הפלה היא רצח של ילדים שטרם נולדו. כאשר רצח הופך לחוק בארץ, אנו אכן זקוקים לרחמי שמיים."
— מתוך מאמרו חוק ההפלות בישראל, כתב העת Jewish Observer, עמוד 9.
הרב ד"ר משה טנדלר זצ"ל, פרופסור לאתיקה רפואית בישיבה יוניברסיטי.
הרב ד"ר משה טנדלר זצ"ל אמר: "הפלה נכללת באיסור הרצח במסגרת שבע מצוות בני נח."
— מתוך דבריו בכתבה האם עלינו לדאוג אם אינם יהודים מפילים את ילדיהם? ב-Jewish Press.
הרב יצחק הלוי הרצוג זצ"ל הרב הראשי הראשון לישראל
בשנת 1942 כתב הרב יצחק אייזיק הרצוג על הפלות בישראל בהקשר של רצח הילדים בשואה: "זהו חטא נורא, חטא כפול, נגד חוקי תורתנו הקדושה ונגד עתידו של עמנו היהודי. זהו חטא חמור נגד חוקי תורתנו הקדושה, שהיא תורת חיים, הרוצה בחיים ובריבוי החיים."
— מתוך דברי הרב הרצוג, כפי שצוטט בכתבה בן שפירו, יהדות והעובר: מהי העמדה הנכונה?
באתר Daily Caller.
הרב יונתן זקס זצ"ל, לשעבר הרב הראשי של בריטניה.
הרב יונתן זקס זצ"ל הסביר: "אין בכך לומר שהעמדות היהודיות והקתוליות על הפלות שונות לחלוטין. למעשה, הן קרובות זו לזו, במיוחד בהשוואה לתרבויות יוון ורומא העתיקות, או למערב החילוני של ימינו, שבו הפלה נפוצה ואינה נתפסת כרע מוסרי כלל. היהדות מתירה הפלה רק כדי להציל את חיי האם או להגן עליה ממחלה מסכנת חיים. ייתכן שלפי ההלכה העובר אינו נחשב לאדם, אך הוא אדם פוטנציאלי ולכן יש להגן עליו. ביהדות, הפלה אינה נחשבת לרצח. בקתוליות, היא כן."
הרב מנחם מנדל שניאורסון זצ"ל, הרבי של חסידות חב"ד, ואחד המנהיגים היהודיים המשפיעים ביותר במאה ה-20.
הרבי מנחם מנדל שניאורסון (הרבי מלובביץ') כתב בשנת 1971 לאם מצפה: "אם ישנם כאלה שינסו לשכנע [אותך] — חלילה — לבצע הפלה: אמרי להם שזהו רצח מכוון של יצור שאינו מסוגל עדיין להגן על עצמו מפני אלה שמבקשים להורגו."
— מתוך דבריו של הרבי, כפי שצוטט בכתבה בן שפירו, יהדות והעובר: מהי העמדה הנכונה?
באתר Daily Caller.
הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל, ראש ישיבה/כולל בישיבה יוניברסיטי בבית המדרש לרבנים על שם יצחק אלחנן, וכן ראש ישיבת הר עציון בירושלים.
הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל כתב: "הפלה לפי דרישה היא תועבה מוסרית, יהיו אשר יהיו הנסיבות של העובר. יש לנו הרבה מה ללמוד מהרבי מלובביץ' המנוח, שלחם בעד מעט תפילה בבתי הספר הציבוריים. אין ספק שנהיה מודאגים הרבה יותר כאשר מדובר בבני עמנו. אך אדישות אינה באה בחשבון."
הרב נורמן לאם זצ"ל, לשעבר קנצלר ישיבה יוניברסיטי.
הרב נורמן לאם זצ"ל אמר בשנת 1970: "חירותם של הורים להשמיד חיים עובריים, שנראה כי היא באופנה כעת, תוביל בסופו של דבר להרס מוחלט, משום שמרחק ההיגיון בין המתת עוברים להמתת תינוקות קטן מאוד. השלב הבא הוא להיפטר מתינוקות שאינם עומדים באידאלים שלנו של בריאות נפשית או גופנית, או, בסופו של דבר, מכאלה שאינם מתאימים לקריטריונים אתניים וגנטיים."
— מתוך דרשת שבועות ב-1970, מדוע אנשים מוסריים זקוקים לתורה
הרב לאם חזר על נושאים אלו בדרשה משנת 1976: "לעולם, לעולם, אסור לנו לאפשר לחלל את קדושת החיים – אם בצורה של המתת חסד 'חומלת', או הפלות קלות ו'חופשיות'… או כל אחת מהתופעות האחרות של אנטגוניזם בסיסי זה לחיים – להשפיע עלינו."
הרב פנחס טייץ זצ"ל, פעל רבות להצלת יהודים מאוימים באירופה ובאמריקה.
הרב פנחס טייץ זצ"ל התבטא: "שפיכת דם נקיים בעם היהודי היא מעשה כה חמור, עד שלעיתים אפילו אלה שאינם אחראים ישירות למעשה הרצח חייבים להתרחק ממנו. הדבר בא לידי ביטוי בטקס עגלה ערופה שהתורה מצווה עליו, בו זקני העיר הקרובה למקום בו נמצא אדם מת רוחצים את ידיהם ואומרים: 'ידינו לא שפכו את הדם הזה,' אף על פי שאין כל סיבה להניח שהיו מעורבים ישירות במוות. אם כך, כיצד נוכל להגיב בפחות מזעזוע לנוכח הרג של מאה אלף עוברים מדי שנה בישראל? זהו בוודאי חטא נגד התורה… זהו פשע נגד העם היהודי, נגד האנושות, ואף נגד הארץ עצמה – שכן התורה מזהירה שהארץ, ברגישותה לשחיתות, לא יכולה לשאת שפיכות דמים."
הרב טייץ ממשיך ומתאר את המדרש שמספר שבמצרים העתיקה, ילד יהודי קטן שנולד לפני הזמן נפל אל תוך הטיט ששימש לייצור הלבנים. המלאך גבריאל הרים את הלבנה בה הוטמן צורתו של התינוק והציג אותה לפני הבורא כקטגוריה נגד אכזריותו של פרעה בעבודת הפרך. מעשה זה עורר את רחמי הבורא, והיהודים נגאלו. "למען ביטחוננו בארץ ישראל, איננו יכולים להתיר נוהג שמזכיר את האכזריות של מצרים העתיקה."
— מתוך דבריו של הרב טייץ במאמר חוק ההפלות בישראל, כתב העת Jewish Observer, עמוד 9.
הרב אביגדור מילר זצ"ל, רב חרדי אמריקאי, סופר ומרצה.
הרב אביגדור מילר זצ"ל התייחס להפלות בישראל ואמר: "דמם זועק מן האדמה."
הוא הוסיף: "בארץ ישראל יש כמות גדולה מאוד של הפלות. הרשויות ציינו שלפחות מאתיים אלף ילדים יהודים הופלו מתחילת קום המדינה ועד לפני מספר שנים, אך כיום המספר גבוה בהרבה. בזמן שהערבים בארץ ישראל מביאים ילדים לעולם בצורה חסרת תקדים. מעולם לא היו להם כל כך הרבה ילדים. הערבים בארץ ישראל זוכים לטיפול רפואי מן המעלה הראשונה. הערבים בישראל מתרבים יותר מאשר הערבים בכל מקום אחר בעולם."
— מתוך הקלטה מס' 204, פברואר 1978, תורת אביגדור
— האזינו לציטוט של הרב מילר מתנגד להפלות ליהודים וגויים
הרב עמנואל יעקובוביץ' זצ"ל, הרב הראשי של קהילות ישראל המאוחדות בחבר העמים הבריטי ומומחה לאתיקה רפואית יהודית.
הרב עמנואל יעקובוביץ' זצ"ל התבטא כי ההפלות בישראל הן "טבח המוני של חפים מפשע… המהווה בעיית ביטחון חמורה יותר מכל איום מלחמה או טרור."
— מתוך דבריו של הרב יעקובוביץ' במאמר הפלות ומדיניות ציבורית יהודית ב-Torah Musings.
הרב אברהם גרוס, הנשיא לשעבר של אגודת הרבנים של אמריקה
בעצרת שנערכה ב-1972 בסנטרל פארק בקריאה לבטל את חוק ההפלות המקל של מדינת ניו יורק, הכריז הרב אברהם גרוס: "נקרא להפלה בשמה האמיתי — רצח."
— מתוך דבריו של הרב גרוס, אלפים קוראים כאן לביטול חוק ההפלות בארכיון הניו יורק טיימס.
הגאון רבי אליעזר מלמד, ראש ישיבת ישיבת הר ברכה בישראל, מחבר "פניני הלכה" סדרת ספרי המשפט העברי, ורב הקהילה הר ברכה.
הרב מלמד כותב: "ברור שיהודי אינו רשאי להמית עובר, שכן קיים עקרון כללי שמה שאסור לגויים – אסור גם ליהודים. תכלית התורה היא לקדש את עם ישראל ולדרוש מהם הרבה בכל הנוגע למצוות, ולכן בלתי מתקבל על הדעת שמשהו האסור לגויים יהיה מותר ליהודים (סנהדרין נט ע"א). לכן, מרגע שאנו יודעים כי לגוי אסור להמית עובר, הדבר נכון גם לגבי יהודים."
הרב ג'. דיוויד בלייך, מחבר הספר בעיות הלכתיות עכשוויות, נחשב סמכות בתחום ההלכה, האתיקה והאתיקה הרפואית. ראש ישיבה בבית המדרש לרבנים על שם הרב יצחק אלחנן, ישיבה יוניברסיטי.
הרב ג'. דיוויד בלייך כותב: "היהודי מתייחס לחיים ביראה כה עמוקה, עד שהוא רועד מפחד לגעת ללא מחשבה במתנה הגדולה מכל מתנות הבורא, שהענקתה או שלילתה הן זכותו של אלוהים בלבד. למרות שהוא אדון על כל שבבריאה, נותרות תחומים שבהם האדם חייב לפחד לפסוע, תוך הכרה במגבלות של ריבונותו והבנתו. בעובר שוכן המסתורין של הקיום. אל מול פלא החיים עצמו, האדם יכול רק לסגת לאחור בדממה בפני הפלא של ה'."
— בעיות הלכתיות עכשוויות, כרך א', מתוך ספריא
הרב בלייך מתאר דעה נוספת: "ישנם הסבורים כי האיסור על המתת עובר חל מרגע ההפריה, ורואים בעובר אנוש מתהווה אפילו בשלבים המוקדמים ביותר של ההיריון. לפי גישה זו, ייתכן כי הזיגוטה כבר נחשבת כמי שקיבלה זהות והורות."
— בעיות הלכתיות עכשוויות, כרך א', מתוך ספריא
בנוגע לבדיקות לפני לידה והפסקת היריון, הרב בלייך מוסיף: "מאחר שהאמצעי הרפואי היחיד הזמין בעקבות אבחון של פגמים גנטיים חמורים הוא הפלת העובר – שאינה מותרת הלכתית בנסיבות אלו – בדיקת מי שפיר בתנאים אלה אינה משמשת כעזר טיפולי ואינה מותרת הלכתית. ביצוע ההליך ללא מטרה טיפולית מציב סיכון רפואי מיותר הן לאם והן לעובר, ומהווה מעשה של חבלה – פגיעה בלתי מוצדקת באם."
הרב מאיר סטמבלר, פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה.
הרב מאיר סטמבלר הצהיר: "התורה מקדשת את החיים, ומשמעות הדבר היא שאיננו יכולים להקל ראש בנטילת חייו של עובר, המהווה פוטנציאל לעשרות שנים של חיים אנושיים." הפלה, אם אינה מבוצעת להצלת חיי האם, עשויה להיות שקולה לרצח — דעה ש"הייתה עמדת רבני פולין לאורך ההיסטוריה והיא עמדת כל מי שחשוב לו המסורת היהודית האותנטית."
רבי יוסף ברגר, רב קבר דוד המלך בהר ציון
הרב ברגר מסביר: "קיצור חיים בכל דרך שהיא הוא בוודאות חטא ומעכב את הגאולה הסופית." הוא מצטט את הפסוק האחרון בתהילים כדי להדגיש שכל רגע בחיים הוא הזדמנות ייחודית להלל את הבורא. "אלוהים נפח חיים באדם," אמר הרב ברגר. "מטרת החיים היא להלל את אלוהים. כל דבר שמקצר חיים, מקטין את ההלל לאלוהים ומעכב את הגאולה. המתת חסד שוללת את קדושת החיים, בכך שהיא מכחישה שהחיים הם מאת אלוהים."
הרב ברגר ממשיך ומזכיר שהשעבוד במצרים נקבע להימשך 400 שנה, אך בפועל היה קצר בהרבה. "התורה מתארת כי בני ישראל התרבו מאוד, וזהו הריבוי, האהבה לחיים, שהקצר את הגלות במצרים. פרעה ניסה להאריך את הגלות על ידי השלכת התינוקות הזכרים ליאור, וכך פגע בכוח החיים והאריך את השעבוד."
"חוק פשוט מגדיר זאת: כל דבר שמוסיף חיים – הוא מאלוהים ומקרב את המשיח. כל דבר שמגביר מוות הוא ההפך הגמור ומעכב את המשיח. הקרבת ילדים הייתה פולחן פגאני, בעיקר הקרבת ילדים חיים למולך או לבעל. כאשר פרעה ציווה להשליך את ילדי ישראל ליאור, הוא בחר דווקא את הבנים כ'קורבן ראוי' יותר לאלי מצרים. הסדר הטבעי הוא שההורים מגינים על ילדיהם, ולכן משה סירב להצעת פרעה לצאת ממצרים כל עוד הילדים והזקנים נותרים מאחור. הקרבת הילדים והזקנים בשם ההישרדות היא תכונה של חסרי אלוהים, והיא בוודאי מעכבת את הגאולה."
הרב שמעון כהן, מנהל מכון היהדות והציוויליזציה, ידוע במחקריו ובפעילותו לקידום שבע מצוות בני נח.
הרב שמעון כהן מסביר: "התנגדותן של מצוות בני נח להמתת חיים עובריים, פרט לנסיבות מיוחדות מאוד, משקפת את אחת הנורמות העמוקות ביותר של החברה האנושית – הגנת החיים. במילים אחרות, התורה אוסרת על הפלה לפי דרישה, בין אם על ידי יהודי ובין אם על ידי מי שאינו יהודי. הטיעון ה'פרגמטי' שאם נתעקש על כך, עמדה דתית אחרת, שאינה מכירה בחריגים שמאפשרות מצוות בני נח, עשויה לגבור, למעשה תומך ברלטיביזם מוסרי. בכך מתאפשרת הרחבת תופעת ההרג ההמוני הגלובלית הזו, שהיא פסולה מבחינה מוסרית וכוללת השלכות חברתיות הרסניות נוספות. כמו כן, אין מקום להעניק לאדם 'חירות אזרחית' לכאורה לבצע הפלה. במבטן של מצוות בני נח, אין חירות שכזו להרוג."
— מתוך דבריו של הרב כהן, בכתבה האם עלינו לדאוג אם אינם יהודים מפילים את ילדיהם? ב-Jewish Press.
הרב חנניה וייסמן, מחנך, סופר ומנחה תוכנית F.I.M. Torah Fellowship.
הרב חנניה וייסמן כותב: "אין צורך בדיון כדי להבין שלעוברים יש את הזכות להיוולד, וחייהם של קשישים וחולים יקרים לא פחות מחייהם של בני המזל בחברה. לעשירים ולבעלי הכוח אין את הזכות להחליט על ערכם של חיי אדם, או מתי 'כבר חיו את חייהם' והגיע הזמן להיפרד מהם. זהו תחום השמור אך ורק לאלוהים, שאוסר עלינו לערוך הבחנות או חישובים כאלה, אפילו למען ה'טוב הכללי'. זה תמיד למען הרע הגדול יותר, ותמיד במטרה להחליף את אלוהים."
"התורה מלמדת שכל חיים הם עולם בפני עצמו, וכל רגע בחיים טומן בחובו את הפוטנציאל להגיע לגבהים רוחניים עצומים. אפשר לזכות לעולם הבא במעשה הירואי אחד (עבודה זרה י"ז ע"א וי"ח ע"א), ואפשר לשוב בתשובה ברגע שקט של הרהור (קידושין מ"ט ע"ב). אותו חולה 'חסר תגובה' בבית החולים עשוי להיות מעורב בתשובה עוצמתית רגע לפני ש'רופא נאור' מנתק אותו מהמכשירים. גזילת רגע אחד מחייו של אדם היא גזילת הפוטנציאל הגדול הזה, הפיכת החיים האנושיים לעוד סחורה בשוק, והכרזת מלחמה על אלוהים. על פי התורה, מי שמקצר חייו של גוסס אפילו ברגע אחד נחשב כרוצח, בדיוק כמו מי שרוצח כל אדם אחר."
"הוראתו הראשונה של אלוהים לאדם וחווה הייתה למלא את הארץ, ללא הגבלה. פריון הוא חובה ולא 'בחירת סגנון חיים'. ילדים הם ברכה, לא עול, ובוודאי לא רכושו של השלטון. אלה המדברים על 'צפיפות יתר' ו'הפחתת אוכלוסין' מכחישים את כוחו של אלוהים לקיים את האנושות ונלחמים ברצונו. הם רוצים להשתלט על עסקיו של אלוהים."
הרב ג'ק אברמוביץ עורך תוכן תורני באיגוד האורתודוכסי ומחבר הספר שאל את הרב ג'ק.
הרב אברמוביץ' מסביר: "התורה אינה מתירה הפלה על פי דרישה… התורה לא רק שאוסרת הפלה ליהודים, אלא שהיא אסורה באופן אוניברסלי במסגרת שבע מצוות בני נח, תחת הקטגוריה הכללית של רצח."
הוא מוסיף כי "התלמוד ביבמות (סג, ב) אומר שמשיח לא יבוא עד שכל הנשמות שממתינות להיוולד אכן יוולדו (בהתבסס על ישעיהו נ"ז:ט"ז), כך שסירוב מכוון להוליד מעכב את הגאולה."
הרב לייזר ברודי, מארח אלומות לייזר, יומן אינטרנט יומי עטור פרסים, סופר, דובר. חייל, חקלאי, מאמן ומדריך רוחני.
בהתייחס לאותה גמרא, כתב הרב לייזר ברודי: "לאור דברי התלמוד הנ"ל, כל אדם המבצע, תומך, מסייע או מעודד הפלות, מעכב במו ידיו את בואו של משיח… אז אם אתה רוצה להושיט יד בהבאת המשיח כמה שיותר מהר, תעשה מה שאתה יכול כדי להילחם בהפלות בכל דרך אפשרית".
הרב משה אברהם הלפרין מנהל המכון למשפטי תורה במדע וטכנולוגיה
הרב הלפרין הסביר: "ביהדות אין הבדל בין מוסר לבין חוקי התורה. מה שאחרים מכנים מוסר, זה האופן שבו יהודים עובדים את אלוהים. זה כולל במיוחד החלטות קשות בנושאי חיים ומוות, המכונות 'קדושת החיים'. החיים קדושים, הדבר הקדוש ביותר בעולם, כי דרך החיים אנו משרתים את אלוהים."
"ולכן, אף אדם אינו יכול להיות אדון על החיים; לא על חייו שלו ובוודאי לא על חיי מישהו אחר. החיים שייכים לאלוהים, ורק הוא מחליט מתי הם מתחילים ומתי הם מסתיימים. אפילו אדם הנמצא במצב וגטטיבי, עצם נשמתו בעולם מגבירה את קדושת השכינה בעולם."
"מוסר שאינו מבוסס על התורה הוא סלקטיבי ומציב את האדם בראש, בתור המחליט. אדם יכול להשמיד רכוש שלו או להורות לאחר להשמידו, כי זה רכושו. במוסר סלקטיבי, אם אדם מחליט לסיים את חייו, הוא עשוי לחשוב שזהו זכותו, כי אלו חייו."
"אך אם אתה מאמין שמהות החיים היא הנשמה שהניח בה אלוהים ושייכת לו ומהווה חלק ממנו, אז נטילת חיים היא הפשע החמור ביותר האפשרי."
"אסור בתכלית האיסור להפסיק טיפול מציל חיים מאדם, גם אם הוא סובל וגם אם הוא מבקש זאת. באותה מידה, אסור למנוע טיפול רגיל, אוכל, מים או תרופות שיאריכו את חייו. אלו מעשים שנחשבים כרצח, פשוטו כמשמעו. אפשר להתפלל שהסבל שלו יסתיים, אך אין לסיימו בפועל."
"אם לאדם יש סיכוי לחיות לאחר החייאה או CPR, גם אם יוותר נכה, יש לעשות כל מאמץ להאריך את חייו. אך אם אין סיכוי שיחזור לחיים, אם בוודאות לא ישוב להכרתו, אז אין חובה להחיותו. במקרה של מספר אנשים ומשאבים רפואיים מוגבלים, על הרופאים לבחור במי שיש להם את הסיכוי הגדול ביותר להציל, אך הרופא אינו רשאי להכריע בין ערכם של חיי שניים – זה לא תפקידו."
הרב דוד נובאק יו"ר לשעבר למדעי היהדות ופרופסור לדת ופילוסופיה באוניברסיטת טורונטו, מחבר הספר "קדושת חיי האדם", וסגן נשיא ב-Jewish Pro-Life Foundation.
"הגילוי של ה-DNA ומתי הוא מופיע לראשונה בבני אדם צריך לשנות את החשיבה שלנו לגבי תחילת החיים, בדומה לשינוי שנעשה כאשר התגלה שתינוקות שנולדים בחודש השמיני להריון עשויים לשרוד (בן קיימא), על אף שבתקופת התלמוד האמינו שאינם בני קיימא. יהודים מחויבים לנורמות הלכתיות. עם זאת, בנוגע לשאלות של חיים ומוות, אין הם מחויבים להחיל את כל הדינים שנקבעו על סמך מדע שכיום ידוע לנו כי היה שגוי או מיושן. המדע של תקופת התלמוד הוחלף במדע עכשווי, אשר גם הוא עשוי להשתנות בעתיד."
— קדושת חיי אדם, עמוד 68 (פורסם בשנת 2007)
— הרב דוד נובק כותב במאמרו האם החוק הטבעי זקוק לתיאולוגיה? בכתב העת First Things.
— הרב נובק מופיע בסרטון של הקרן היהודית למען החיים, נברא בצלם אלוהים – הגנה יהודית על חיי אדם ברחם.
הרב מנשה בוביט, רב במרכז היהודי בלרוז, מנהל קרן Jewish Pro-Life
הרב שלמה נחמן בן יעקב, רב קהילת בית אמונה, ומנהל הקרן היהודית למען החיים
הרב נחמן כותב במאמרו הפלה ונושאים קשורים כי יש להבין את שמות כ"א, פסוקים כ"ב-כ"ה בקפידה. רבים מתרגמים את הפסוק כ"ומפלת יהיה", בעוד שבפועל מדובר לדעתו בלידה מוקדמת. הטקסט אומר שאם הוולד "יוצא" [יצא] מן הרחם ולא נגרם נזק נוסף בעקבות המקרה, כלומר, אם התינוק נולד מוקדם אך בריא, על האחראים לשלם פיצוי על רשלנותם, אך מעבר לכך אין ענישה חמורה. אולם, "ואם אסון יהיה" – כלומר אם נגרם נזק לתינוק כמו מום או לידה ללא רוח חיים – יוטלו עונשים חמורים לפי העיקרון של "עין תחת עין, שן תחת שן". אם הילד מת כתוצאה מהאירוע, אזי האשמים נושאים באחריות למעשה רצח, "נפש תחת נפש". לדברי הרב נחמן, הביטוי "שכול" שמשמש לתיאור הפלה או הפלה טבעית אינו מופיע כאן, מה שמחזק את ההבנה שהתורה וההלכה מתייחסות לעובר כישות אנושית לכל דבר, הזכאית להגנה ולכבוד כמו כל אדם אחר.
— רבי נחמן כותב על הפלות ונושאים קשורים
— הרב נחמן מופיע בסרטון של הליגה היהודית למען החיים, נברא בצלם אלוהים – הגנה יהודית על חיי אדם ברחם.
הרב אלן בצלאל פרידלנדר מרצה בקהילת ישיבה יעקב אבינו ומחנך לתורה בבלוג שלו, אנשים למען מוסר ציבורי. בנוסף, הוא משמש כפרשן וכותב תשובות באתר Quora.
הטרמינולוגיה כל כך חשובה. לא כל מי שדן בהפלה דן למעשה בהפלה רפואית. לידה מוקדמת שגורמת למוות אינן מבחינה טכנית הפלות הנגרמות, מבחינה רפואית, על פי ה-AAPLOG (האגודה האמריקאית ל-Pro-life OBGYNs). אבל לידה מוקדמת היא המשמעות של כמה דיונים הלכתיים מקלים במילה "הפלה".
עברית וארמית אינן אנגלית. למילה האנגלית הפלה אין כל קשר לקלילות בדיני התורה שהדיון בהקלות פוטנציאליות בעניינים אלו מוגבל אך ורק למושג לידה מוקדמת כפי שאנו מכירים אותו.
כל דיון הלכתי על הצלת האם על חשבון העובר, הוא דיון במה שרופאים מכנים לידה מוקדמת. כל ויכוח רפואי על הפלה כגחמה, הוא מה שחוק התורה מכנה שפיכות דמים
.דע זאת בבירור, ותן גם להכרעתך המוסרית להיות ברורה, מעתה ואילך. אל תאפשר לשימוש לרעה בסמנטיקה להוביל אותך שולל בעניין של חיים ומוות. אז אם שמעתם פעם ציטוט של רב שתומך איכשהו בהפלה במקרים נדירים, לידה מוקדמת היא כנראה מה שהוא התכוון. הכוונה היא להציל את חיי האם ועד כמה אפשר לסכן את העובר לשם כך. בשני המקרים אנו חפצים בחיים, שגם האם וגם הילד יחיו. הדיון הוא בכמה ובאילו נסיבות ניתן לסכן את העובר אם האם נמצאת בסיכון ללא הניתוח, וההליך הדרוש יעמיד את התינוק שטרם נולד בסכנה משמעותית. אין דיון תלמוד על העדפות אורח חיים לאפשר שפיכות דמים, באשר הוא.
כל מי שמנסה לכתוב הקלות לחוק האל על סמך אי הבנה של דין תורה (הלכה) עושה את אותה טעות בתחילת הנחותיהם. אבל נא להבין שאין דבר כזה ציד בעונה פתוחה על עוברים, בתורה. זה כפירה לאתיקה ולמוסר היסודיים של התורה אפילו להציע זאת.
— הרב פרידלנדר בסרטון JPLF Made In the God's Image – הגנה יהודית על חיי אדם ברחם
— הרב פרידלנדר בהפלה גרוע יותר מעבודת אלילים מולך: מחקר על פרו חיים תנ"ך ומקורות תלמודיים
הרב נתן שמואל לייטר, מנכ"ל ארגון "הצילו את ילדינו". פועל במחוז רוקלנד, ניו יורק, להגנה על קורבנות פרטניים של פגיעות מיניות בילדים, ומקדם התנגדות למדיניות המעודדת ניצול בלתי מוסרי של ילדים ומבוגרים בארה"ב ובישראל
בזמן שמצעד החיים התקיים בוושינגטון די.סי. ב-22 בינואר, עמד הרב נתן שמואל לייטר, מנכ"ל "יהודים למען מוסר", מחוץ למרכז של ארגון "הורות מתוכננת" בספרינג ואלי, ניו יורק, וקרא רשימת "שאלות לא נוחות" – ונתן תשובות לא פחות לא נוחות, אך נחוצות.
נושא שלט שעליו נכתב "הורות מתוכננת מפיצה רוח של ברבריות", פתח הרב לייטר בשאלה: "מה גרוע יותר משנה נוספת של רצח המוני של האזרחים הכי חסרי הגנה?" והתשובה? "עוד שנה שבה המדינה מאשרת את השואה הזו." לאחר מכן שאל: "מה גרוע אפילו יותר מהרג של 60 מיליון תינוקות ברחם?" וענה: "הורות מתוכננת אשר בגלוי מעניקה לגיטימציה וכך מנציחה את הפשע הזה."
— הרב לייטר ב"שאלות לא נוחות" שנשאל על ידי הרב היהודי מחוץ להפלה מתוכננת להורות ב. LifeNews
הרב יצחק קולקובסקי הרבי מקובלנץ, רב חסידי המשמש ככומר במשרה מלאה וכמפקח כללי בבתי הכלא של מדינת פנסילבניה.
הרב יעקב דוד כהן, מנהל מכון קוד נוח. תלמיד חכם ודיין ידוע, ומחבר הספר בצלם אלוהים – חוקי נוח, אוסף מכתבי הרבי בנושא שמירת מצוות בני נוח.
כיבוד חיי אדם – אל תרצח
עיקרון זה מלמד שחיי אדם הם קדושים. לעולם אסור לעשות דבר שיגרום למוות של בן אדם אחר; אסור להפיק שום רווח ממותו של בן אדם חף מפשע. עיקרון זה מחשיב גם הפלות כמו גם המתת חסד כשוות ערך לרצח. מותר להרוג רוצח. מותר גם להרוג מתוך הגנה עצמית. אפשר גם להרוג, אם זה הכרחי כדי להציל חיי אדם חף מפשע. עיקרון זה אוסר על התאבדות. אסור לך לעשות שום דבר שעלול לסכן את חייך שלך. אסור לך לעשות שום דבר שמסכן את חייהם של אחרים. אם יש לכם עסק, עליכם לוודא שהוא לא מסכן את שלומם של אחרים.
— תובנות בהלכות נח לאור התורה והפילוסופיה של חב"ד פרק 3. כיבוד חיי אדם אל תרצח עמ' 29.
— הרב כהן בסרטון JPLF Made In the God's Image – הגנה יהודית על חיי אדם ברחם
רבי יצחק דוד סמית מוסר שיעורי תורה ומעביר דרשות חיות בבית חב"ד פסאיק-קליפטון. מקדם מדיניות לחיים על פי ערכי התורה דרך "עלון הרב סמית".
להיות רוב אמיתי זה לא רק לדעת את האמת. קל יחסית לברר את האמת על ידי למידה או התבוננות. למעשה, גוי שלא שמע מעולם על התורה אחראי לדעת את מצוות שבע כי הוא מחויב ללמוד מה נכון ומה לא מתוך קיום העולם. (ראה ר' שטייף, מצוות השם). להיות רוב אמיתי זה להיות נכונות לומר אמת בבירור ובפומבי מול התנגדות קולנית ומאיימת. לכן, אנחנו לא צריכים את הגדולים (לומדי התורה הבולטים) שיספרו לנו או לעולם על עמדת התורה בנושא הפלות. זה כבר ברור. הוא נכתב בהרחבה והדור הקודם של הגדולים התבטא בבירור נגד הפלות.
מה שצריך עכשיו זה מי שיקום ויאמר דברי תורה מול השקרים, העיוותים, הלעג והאיומים.
רוב חייב גם להבין את ההקשר. השדולה התומכת למוות עושה מלחמה נגד ה' האלוקי על ידי חיסול בני אדם מהריון, חיסול אלו שנולדו, משכנע את אלו שנולדו לחסל את עצמם, וחיסול בכוח את אלו שעדיין חיים במלחמה וברעב (ראה, למשל. , מלתוס) הדיון בניואנסים בהלכה נועד להסיח את הדעת ולבלבל, לדחוף יהודים שומרי תורה למגננה. לדון בניואנסים, שזו תמיד הצעה מפסידה כי סדר היום אינו האמת, אלא לקחת כל ויתור ולהפוך אותו לאישור רחב יותר של המוות. הניואנסים של ההלכה רלוונטיים רק עבור הרו"ב בהתמודדות עם הקיצונים. שאלה נדירה האם יש צורך בהפלה כדי להציל את חיי האם. לכן, הרו"ב, בהבנתו, חייב להילחם במערכה ברמה הגבוהה ביותר שאינה בטענות של פרטי ההלכה אלא לקדם את חזונו של ה' אל-יכול להרחיב באופן אקספוננציאלי את האוכלוסייה האנושית ולמלא את העולם בבני אדם.
— "החובה לבחור בחיים" – הצהרת תורה ברורה על קידום חיי אדם וכי הפלה אסורה
— הרב סמית בסרטון JPLF Made In the God's Image – הגנה יהודית על חיי אדם ברחם
הרב זאב סמאסון פרש מתפקידו כמנהיג הרוחני של קהילת נוסח הרי בני ציון, בית כנסת אורתודוקסי מודרני בעיר אוליבט, מיזורי. כיום הוא עומד בראש הסניף המיזורי של הקואליציה לערכים יהודיים (CJV), אשר נועד לקדם ערכים יהודיים מסורתיים בקרב מחוקקים, תקשורת והציבור ברמה המקומית והמדינתית.
המתנה האלוהית של נשמה ניתנה לילדך, סמנתה, כאשר היא הוגה בתוכך.. התלמוד מזהה את רגע הנשמה הזה בדיאלוג מרתק בין רבי יהודה הנסיך לבין הקיסר הרומי אנטונינוס (סנהדרין 91ב). למרות שהבדיחה הפופולרית אומרת שעובר יהודי נחשב בר-קיימא רק כשהוא מגיע לבית ספר לרפואה, האמת היא שהיהדות תמיד האמינה שהחיים מתחילים בהתעברות, כלומר שהנשמה – האני הפנימי הזה שיודע הכל, המרגיש הכל. הוא האדם האמיתי – נוכח ממש בתחילת היווצרותו של ילד שטרם נולד. רוב רשויות התורה מחשיבות רצח עוברים כמעשה רצח.
אפילו הדעות המתירניות ביותר של לומדי התורה שומרות את ההפלה למצבים קיצוניים שאף אישה לא צריכה לחוות לעולם. עם זאת, נותרה העובדה הטרגית שבארצות הברית, כמעט 95% מההפלות מבוצעות על ילדים בריאים שנושאים על ידי אמהות בריאות. אל תטעה, סמנתה, על ידי מי שמציגים מצג שווא של קטעים תנ"כיים כדי לקדם את הרעיון שיש לראות בהפלה פשוט "בחירה".
ההלכה היהודית מבוססת על ההנחה התיאולוגית שלאדם אין בעלות מוחלטת על גופו: גופנו שייך לאלוהים. אנחנו המנהלים שלו בגופנו. ואנחנו מנהלים של ילדיו, גם אלו שכבר נולדו וגם של אלו שנולדו אך טרם נולדו. סמנתה, אני מציעה לך להקשיב ללב שלך. זה אומר לך שהילד שאתה נושא הוא מתנה, ללא ספק המתנה הגדולה ביותר שאלוהים יכול להעניק לנו. כשאתה מתחיל את ההיריון שלך, תשמח בהיותך מאגר קדוש – כמו ארון קודש המכיל ספר תורה – של ילד שנולד עדיין עם נשמה יקרה שיש לה ערך שלא יסולא בפז בעיני אלוהים.
תלמוד סנהדרין ל"ז ב:
"גוי יוצא להורג..על רצח עובר..כי כתוב,
מי ששופך דם אדם בתוך אדם, ישפך דמו. מה זה גבר בתוך גבר אחר?
עובר ברחם אמו."
שולחן ערוך, אורח חיים 329
דיני יולדת בשבת. ובו יא סעיפים
יולדת היא כחולה בו סכנה ומחללין עליה השבת לכל מה שצריכה קוראין חכמה ממקום למקום ומילדין [אותה] ומדליקין לה נר אפי' היא סומ' ומ"מ בכל מה שמאפשר לשנות משניים למשל אם צריך להביא לה מביאה להחברה להחברה תלויה בשערה וכן כל. כיוצא בזה
יולדת מטופלת כאל חולה מסוכן ושבת מחוללת על כל מה שהיא צריכה.
אנחנו קוראים מיילדת ממקום למקום. אנחנו עוזרים (לה) ללדת ומדליקים לה נר, גם אם היא עיוורת.
בכל מקרה, מה שניתן לעשות קצת אחרת נעשה אחרת.
למשל, אם היא צריכה להביא לה חפץ, חברתה יכולה להביא אותו קשור לשיערה וכו.'
מלאכי ג 23-24
כגהִנֵּ֚ה אָֽנֹכִי֙ שֹׁלֵ֣חַ לָכֶ֔ם אֵ֖ת
אֵֽלִיָּ֣ה הַנָּבִ֑יא לִפְנֵ֗י בּוֹא י֣וֹם יְהֹוָ֔ה הַגָּד֖וֹל וְהַנּוֹרָֽא
כדוְהֵשִׁ֚יב לֵֽב־אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים וְלֵ֥ב בָּנִ֖ים עַל־אֲבוֹתָ֑ם פֶּן־אָב֕וֹא וְהִכֵּיתִ֥י אֶת־הָאָ֖רֶץ חֵֽרֶם
הנה, אשלח אליך את אליהו הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא למען ישיב את לב האבות דרך הילדים ואת לב הילדים דרך אבותיהם.
פן אבוא ואכה את הארץ בהרס מוחלט.
רש"י מפרש 'שיחזיר את לב האבות אל הקדוש ברוך הוא.'"
הוא יאמר לילדים בחיבה ובנחת: "לכו ודברו אל אבותיכם כדי לאמץ את דרכי הכל-נוכח". אז אנחנו מסבירים, "ולב הילדים דרך אבותיהם". זאת שמעתי בשם רבי מנחם, אבל חכמינו פירשו זאת במסכת עדות (ח,ז), שיבוא לעשות שלום בעולם.
עגלה ערופה
כפי שמתואר בספר דברים כ"א 1-9, מתייחס לעגל ללא תמים שמוקרב ככפרה על ידי תושבי הכפר על שפיכת דם תמים על ידי אי מתן מעבר בטוח ואספקה לאדם לא מזוהה שנמצא בסביבה המקומית שנרצח על ידי תוקף אלמוני. אנחנו למעשה מצווים ומוטלים באחריות לשמור על שכנינו וקרובי משפחתנו חסרי האשמה מפני רצח טורפים. עלינו לכפר אם נכשל בחובתנו המוסרית.