כעת, כמו בתקופת המקרא, עתידנו תלוי בשיקום הקדושה הן בחיינו הפרטיים והן במנהגינו הדתיים, כמו גם בקביעת מדיניותנו הלאומית.
לפני שאשתף אתכם בפרשנות השבוע לפרשתנו, ברצוני להקדיש כמה דקות לדבר על היהדות, דת נפלאה ביותר, הדת הראשונה בעולם שקידשה את חיי האדם. נולדתי לתוכה. אבי המנוח הטמיע בי אהבה אליה. מעולם לא נקראתי לעזוב אותה. יהדות זו היא דת המבוססת על עקרונות מוסריים המאשרים את החיים במקור היסודי שלנו, התורה. זוהי היהדות שאני אוהב. את נותן התורה שלנו אני סוגד ומשרת.
הדת היהודית כיום בקושי דומה לדת שקיבלנו בהר סיני. במקום זאת, יש לנו דת המבוססת, לא על דבר אלוהים, אלא על דברי רבנים מהמאה הראשונה לספירה, אשר שוכללו במשך מאות שנים. כיום יש לנו דת הדורשת נאמנות לפסיקה הרבנית ולא לחוק האל.
רבות מהשקפות אלו משקפות את הבסיס המוסרי של התורה. חלקן אינן. בתחום חיי האדם ברחם, רבות מהשקפות חורגות מחוקי התורה המוצהרים לעתים קרובות להגנה על חיי אדם חפים מפשע ומחוקים האוסרים על הקרבת ילדים. הן סטו עד כדי כך שהן בלתי ניתנות להגנה כיום בהשוואה למציאות של ימינו.
מדע שאין עליו עוררין מוכיח שהחיים מתחילים בהתעברות. ההתערבויות הרפואיות הזמינות מכבדות את חייהם של התינוק ושל האם כאחד. מחקרים מראים כי הריגת ילדים חפים מפשע ברחם מהווה סיכון רפואי משמעותי לנשים, וגורמת לנזק פסיכולוגי ורגשי חמור לטווח ארוך. הפיכתן של הפלות חוקיות לנשק הפכה אותן למכונת הרג המונית למטרות רווח ואאוגניקה.
למעט כמה רבנים יהודים חכמים שנשארים נאמנים לעקרונות התורה, ואנו אסירי תודה להם, במידה זו או אחרת, עינוי תינוקות למוות ברחם נתפס כיום כזכות/טקס דתי וכערך יהודי על ידי רוב היהודים והמנהיגים היהודים.
נורמות משפטיות מעוותות אלה עשויות לנבוע מבורות בגדילה והתפתחות של חיי אדם ברחם, או מחמלה מוטעית כלפי נשים ומשפחות, או מהשפעות משחיתות שנועדו להרוס את יידישקייט.
יהיו הסיבות אשר יהיו, פסיקות אלה דוחות אזהרות ברורות מאלוהים שאנו מוצאים בפסוקים הפותחים של דברים פרק ד’, ההקדמה לקריאות התורה שהוקצו ליום האבל הקדוש, תשעה באב. יום קדוש זה חל בסוף השבוע הזה ומזכיר אירועים טרגיים רבים בהיסטוריה היהודית שנפלו בתאריך המסוים הזה, טיש באב.
קריאת התורה ביום קדוש זה היא דברים ד’, כ”ה-מ’. פרק ד’ מתחיל בכמה אזהרות מכריעות לעם. עליהם לציית לכל החוקים והפקודות שניתנו לנו על ידי אלוהים בהר סיני. אסור להם להוסיף או לגרוע מהתורה המקורית. עליהם להימנע מעבודת הבעל, סוג של עבודת אלילים הכוללת הקרבת ילדים. עליהם לזכור את ההרס הלאומי ואת אובדן החיים בקנה מידה גדול שפקד את ישראל בגללו. על העם לשמור את הברית המוסרית עם אלוהים או שיאבדו מן הארץ.
הקריאות הנבחרות שלנו לתשעה באב חוזות זמן עתידי שבו יהודים ישכחו את האזהרות הללו ויסבלו נורא, ולאחר מכן ידחו תקדימים משפטיים שרירותיים, יתחרטו על כך, יתחייבו מחדש לחוזה המוסרי שקיבלו לראשונה בסיני, ויקבלו את הברכות שהובטחו להם ממנו.
ההפטרה של ט’ באב היא ירמיהו (ירמיהו) ח’, י”ג עד ט’, כ”ב. בפסוק ט’, י”ג, הנביא מקונן על ההידרדרות המוסרית הדורית של ירושלים ועל הסבל הנורא שיבוא על עם ישראל, משום שהלכו אחר תאוות ליבם ואחרי האלילים שלימדו אותם אבותיהם.
במקום לנסות לתרץ או להצדיק את התפיסות המוטעות ותמורות הדורות שהובילו לכפירה ולסבל הנוכחיים שלנו, אנו מוצאים שעדיף להפריך ולתקן אותן, להתחרט עליהן בכנות, ולהתחייב מחדש לחוזה המוסרי שבתורתנו המגן על כל חיי האדם מרגע ההתעברות.
בניוזלטרים עתידיים נתחיל לבחון את הדעות הבעייתיות הללו. כעת, לפירוש השבועי המאשר חיים על התורה.
פרשת התורה השבועית שלנו, דברים א’, א’ – ג’, כ”ב, מתחילה סקירה בת 37 יום של הלקחים, החוקים, ההצלחות והטעויות של 40 השנים האחרונות, שבהן משה חוזר ומדגיש שוב ושוב את הצורך בציות לחוקי האל שניתנו בהר סיני.
באופן כללי, משה מזכיר לבני ישראל את תלונותיהם, את חוסר הכרת התודה שלהם על מזון, חופש והגנה, את ספקם בהשגחתו של אלוהים, את התחמקותם מאחריות ואת האשמתם את אלוהים ומשה בבעיותיהם, את נפילתם חזרה לעבודת אלילים ומתן אמונים לבני תמותה פשוטים המובילים אותם שולל ולצרות רבות.
בקטע זה, משה מספר מדוע וכיצד הוא ממנה אנשים בעלי צדק ללא רבב ויושרה מוסרית לפסוק בעניינים משפטיים בארץ ישראל. בנוגע למינויים עתידיים של שופטים וחקיקה חדשה, הוא מזהיר אותם לבחור רק אנשים הדבקים בעקרונות התורה עליהם יתבססו חוקים חדשים. משה מוסיף כי אלוהים יתקן את עיוותי הצדק הנגרמים על ידי החלטות משפטיות וחוקים לא מוסריים. הוא ממשיך ומזהיר כי שופטים חסרי מצפון יישאו בחטאם של אלו המקיימים את חוקיו הלא מוסריים ואלו שלא יידרשו לתת דין וחשבון על הפרת חוקים צדיקים.
משה אינו מרצה על ההלכה הרבנית הנוכחית, על סתירותיה המוסריות, על פרשנויותיה הבלתי ניתנות להגנה, על הפישוטים הליברליים שלה ועל הניואנסים היצירתיים שלה. הוא מדבר על עקרונות התורה בצורתם הטהורה ביותר ומלמד את יישומם בענייני אנוש בארץ ישראל. הוא מתרגם את הרצאותיו ל-70 שפות כדי שאנשים מכל העמים המיוצגים בקהל המעורב יוכלו ללמוד וללמוד תורה!
למרות כל חסרונות אנושיים אלה, אלוהים מקיים את הבטחתו לתת את ארץ ישראל ליהודים ולהרבות את מספרם ככוכבי השמים. הוא מוביל אותם לניצחון על שבע מתוך עשר ממלכות כנעניות שיש לכבוש לפני שיוכלו להתיישב בארץ ישראל, ומשאיר את שלוש האחרונות של עמון, מואב ואדום לכיבוש מאוחר יותר.
ההפטרה, ישעיהו א’, 1-27, מספרת על ההידרדרות המוסרית ביהודה בתקופת שלטונות המלכים עוזיהו, יותם, אחז וחזקיהו. עוזיהו ויותם מאבטחים את הגבולות ועושים הסכמי סחר שמייצרים עושר ושגשוג רב ביהודה, מה שמוביל לעלייה בשחיתות המדינה, בריקבון מוסרי ועבודת אלילים שהסלימה בתקופת שלטונו של אחז. פלישות זרות, ניוון מוסרי, הקרבת ילדים וחילול בית המקדש מובילים לאזהרותיו של ישעיהו מפני קריסה לאומית מוחלטת אלא אם כן יתוקנו על ידי תשובה אישית ולאומית ורפורמות משפטיות שישיבו את הצדק כמו בימי משה.
אזהרותיו של משה ונבואותיו של ישעיהו רלוונטיות באופן מוזר לעניינים אקטואליים. הפוליטיקאים וקובעי המדיניות שלנו משתמשים בטיעונים משפטיים כוזבים שנרקחו על ידי שופטים מוטים ומטעים כדי לחוקק חוקים שהורסים חיי אדם ושגשוג אנושי. מנהיגינו הדתיים מסתמכים על חוות דעת משפטיות מיושנות המקובלות כנורמטיביות ומחייבות כדי לאפשר הקרבת ילדים ומנהגים טמאים אחרים הסותרים את עקרונות התורה המאשרים חיים. התיעוד ההיסטורי מצביע על אסון מתקרב.
כעת, כמו בתקופת המקרא, עתידנו תלוי בהשבת הקדושה הן בחיינו הפרטיים והן בפולחן הדתי שלנו, כמו גם בקביעת המדיניות הלאומית שלנו. כפי שניבא בישעיהו א’, כ”ו: “וְשִׁמְנִיתִי שֹׁפְטֶיךָ רִאשְׁנִים וְיוֹעצֶיךָ רִאשְׁנִים וְיֹצְפֶיךָ רִאשְׁנִים וְאַחֲרֵיךָ תִּקְרָא עִיר צְדֶקֶת עִיר מְנוּחָה. צִיּוֹן תִּשְׂמֵחַ וְשָׁבָא תִּנְשַׁע בְּצֶדֶק“.
אנא שתפו פוסט זה ברשתות החברתיות שלכם כדי להגביר את המסר שלנו בעולם בעייתי זה. תודה.
ססיליה רוטמן
יהי הרבה שלום משמיים וחיים טובים לנו ולכל ישראל. אמן.
ססילי רוטמן היא המייסדת והנשיאה של קרן פרו-לייף היהודית. היא מתנגדת לרצח הקשור ססילי רוטמן היא המייסדת והנשיאה של קרן החיים הטובים היהודית. היא מתנגדת לרצח הקשור להפלות בכלל ובקרב יהודים בפרט, ומקוננת על כינון מדיניות חילונית בישראל המובילה לאובדן חיי יהודים ומעכבת את גאולת המשיח. היא מדמיינת ארץ ישראל הקדושה המבוססת על תורה ועולם המכבד את חייו של כל אדם מרגע ההתעברות.