פרשת תולדות מזכירה לנו שרק חזרה לקדושה על ידי סיום רצח ההפלות מבטיחה את המשך קיומה של מדינת ישראל המודרנית כמקום מבטחים ליהודים, כולל אלו ברחם.
פרשת השבוע: בראשית כ”ה, יט-כ”ח, ט’, מאתגרת אותנו להביט מתחת לפני השטח של אירועים דרמטיים כדי להבין לעומק כיצד רצון ה’ גובר בענייני האדם.
יריבות בין אחים מתחילה בהתעברות
תולדות פירושה דורות. הפרשה נפתחת בכך שיצחק ורבקה מתפללים לאלוהים שיתן להם ילדים. היא יולדת תאומים. רבקה סובלת מאי נוחות רבה כאשר בניהם שטרם נולדו, עשו ויעקב, מתחילים מאבק לכל החיים על שליטה זה בזה. עשו מגיע ראשון, ואחריו יעקב.
היריבות בין האחים מתעצמת ככל שהם מתבגרים. יום גורלי אחד, עשו נוטש את היושרה המוסרית הדרושה כדי לקבל את זכויותיו וחובותיו כבן בכור. יעקב מבין את הסכנה הנשקפת למשפחה מאישיותו המושחתת של אחיו הבכור. הוא משכנע את עשו להחליף את בכורתו בארוחה דשנה.
רעב מגיע. יצחק שומע את דבר ה’. במקום להישאר במצרים מוכת הרעב, הוא עובר עם משפחתו לארץ הפלשתים. הוא פותח מחדש את בארות המים של אביו וחופר את הבארות שלו כדי להתאים את עדרי בהמותיו הגדלים. הילידים טוענים שהבארות שייכים להם ודורשים שיצחק יעבור דירה. לאחר סדרה של צעדים כדי למנוע מתחים גוברים עם שכניו, יצחק מתיישב בבאר שבע ומשגשג. אבימלך מלך הפלשתים, הרואה את היתרון של חברים במקום אויבים, כורת שלום עם יצחק.
שלמות דורית נשמרה
הזמן חולף. לפני מותו, יצחק הקשיש והעיוור מתכוון להעניק ברכות לעשו. כשם שיעקב הבין קודם לכן את הצורך הנורא להשיג את בכורתו של אחיו כדי להימנע מאסון משפחתי, רבקה מבינה כעת את החשיבות של יעקב לקבל ברכות אלו כדי להימנע מאסון דורי. היא משכנעת את יעקב לחקות את עשו. מכיוון שרכש את בכורתו של עשו שנים קודם לכן, יעקב מסכים להונאה. הוא מקבל את ברכותיו של יצחק לעתיד משגשג, כוח, השפעה וכבוד אחיו.
כאשר עשו מגיע לאחר מעשה, הוא מתחנן בפני אביו לברכות. מכיוון שעשו ממלא כעת תפקיד משני במשפחה, יצחק מברך אותו גם בשגשוג חומרי, אך נמנע מלברך אותו עוד. בהכרה באופיו הלוחמני של בנו, הוא מבטיח לעשו חיים שלמים של סכסוך מזוין תוך שהוא משרת את יעקב ואת צאצאיו. כדי לרכך את המכה, יצחק נותן לעשו רשות לוותר זמנית על שירותו אם וכאשר יעקב או צאצאיו ידחו את הקדושה.
יעקב חש את טינתו של אחיו. רבקה מתעקשת שיימלט לבית לבן אחיה למען ביטחונו. יצחק מסכים. לפני ששולח את יעקב כדי להימלט מחרון אפו של עשו ולמצוא אישה ממשפחת רבקה, יצחק מעביר את ברכותיו של אברהם ליעקב, הדור הבא. הוא מבטיח ששושלת משפחתו תקים גוי גדול וקדוש שיברך את העולם בשלום.
בהפטרה שלנו, שמואל א’ כ’:18-42, אנו פוגשים דמות חיונית נוספת בהיסטוריה היהודית הנמלטת על חייה. המוניטין של דוד כלוחם מאיים על סמכותו של שאול. שאול מצווה על חייליו למצוא את דוד ולהרוג אותו. בנו של שאול, יהונתן, עוזר לדוד להימלט כדי לחיות יום אחר. דוד הופך בסופו של דבר למנהיג פוליטי ורוחני גדול של ישראל.
ליצחק, רבקה, יעקב ודוד יש אמונה עמוקה באל הכל יכול. הם פועלים באמצעות קשר אישי עם בוראם, עליו הם סומכים לחלוטין להדרכה. הם מבחינים באופן אינטואיטיבי בין קדושה לרוע, מה שמסביר את השימוש שלהם בהונאה צדקנית. הם רואים את הדרך הנכונה קדימה ופועלים בנחישות, ומשיגים תוצאות מעורבות בטווח הקצר וחיוביות בטווח הארוך. עשו, לעומת זאת, נכנע לפיתויים גשמיים. דרך קשה לפניו כשהוא מסתיר את אורח חייו ההדוניסטי ממשפחתו ומנסה לרצות את אביו בו זמנית.
איומים דמוגרפיים מתמשכים על הישרדות יהודית
מבחינה של נבואות והבטחות מקראיות, מרשים כיצד האירועים הנוכחיים במזרח התיכון משקפים אירועים בתורה שלנו. אולי אחינו הערבים ממלאים כעת את חלקם כשהם מתעמתים איתנו, ומזכירים לנו שזכותנו מלידה מותנית בשמירה על קדושה. רק חזרה לקדושה על ידי סיום רצח ההפלות מבטיחה את המשך קיומה של מדינת ישראל המודרנית כמקום מבטחים ליהודים, כולל אלו ברחם.
גישה להפלות ואקטיביזם פעיל בקרב יהודים במרכזי אוכלוסייה יהודיים גדולים מחוץ לישראל מעמידים גם הם את שלמות הדורות היהודיים בסיכון גבוה. אנו רואים זאת בירידה החדה במספר היהודים בעיר ניו יורק. בשנת 1950 חיו בניו יורק 2 מיליון יהודים, המהווים 25.3% מאוכלוסיית העיר. בשנת 2023 חיו בניו יורק רק 960,000 יהודים, המהווים רק 12% מאוכלוסיית העיר. אין ספק שהפלות יהודיות גבו מחיר, בעוד שראש העיר המוסלמי החדש נהנה מתמיכה גוברת מצד האוכלוסייה המוסלמית הצעירה והגדלה במהירות של ניו יורק, המונה כ-724,000 איש, אשר מתנגדת להפלות.
ממדאני והפלישה המוסלמית לניו יורק
https://www.theunitedwest.org/2025/09/05/mamdani-and-the-muslim-invasion-of-new-york/
ככל שההשפעות האסלאמיות גוברות מדי יום במרכזי האוכלוסייה היהודיים של אמריקה וממשיכות לשלול את זכות קיומה של ישראל, עלינו להמשיך במאמצינו לחנך ולעורר השראה ביהודים לשמר ולהגן על חייו של כל תינוק יהודי שטרם נולד. פעולה פשוטה ושכלית בריאה זו תשפר את מצבנו הדמוגרפי ותביא הגנה מוגברת משמיים. מנהיגינו המקראיים הנאמנים יהיו אסירי תודה על כך שמאמציהם לא היו לשווא.
אנא שתפו את הפוסט הזה ברשתות החברתיות שלכם כדי להגביר את המסר שלנו בעולם בעייתי זה. תודה.
ססיליה רוטמן.
יהי הרבה שלום משמיים וחיים טובים לנו ולכל ישראל. אמן.
ססילי רוטמן היא המייסדת והנשיאה של קרן פרו-לייף היהודית. היא מתנגדת לרצח באמצעות הפלות באופן כללי ובקרב יהודים בפרט, ומקוננת על כינון מדיניות חילונית בישראל המובילה לאובדן חיי יהודים ומעכבת את גאולת המשיח. ססילי מדמיינת ארץ ישראל הקדושה המבוססת על התורה ועולם המכבד את חייו של כל אדם מרגע ההתעברות.


