פרשת אחרי-קדושים: הקרבת חטא, לא ילדים

בימינו, בריחה מחטא, בושה, אשמה וכישלון מוסרי אינה מתרחשת עוד באמצעות הוצאה להורג או גלות. בריחה מגיעה מחיים ששוקמו על ידי השלכת גישות חילוניות ואימוץ עקרונות קדושים במסע חיינו.

ש לנו פרשת תורה כפולה השבוע, פרשת אחרי – קדושים, ויקרא ט”ז, א’-כ’, כ”ז. חלק ניכר מהתרבות העכשווית ברחבי העולם בוחר להישאר לא מודע להוראותיו של אלוהים לשמירת החיים המועברות בפרשיות תורה אלה. התרופה הטובה ביותר למה שמציק לנו היא ללמוד אותן וליישמן.

יקרא ט”ז, א’-י”ח, ל’ מזמין אותנו להביט לעתיד שבו צמיחה רוחנית אנושית תתוגמל בסופו של דבר בגאולה משיחית. הקטע נפתח באזהרה חמורה מאלוהים לאהרון להנהיג את עמו בדרך החיים האמיתית, כזו המאשרת קדושה ולא באשליות שווא וגורמות מוות של רדיפה רוחנית לא שגרתית.

הקטע מתאר טקסי יום כיפור שנתיים ספציפיים מאוד עבור כוהנים וכללים לקורבנות בעלי חיים הנחוצים לכפרה על הנזק שנגרם כאשר רע משתלט על ליבו ונשמתו של אדם. רשימה ארוכה של התנהגויות אסורות מתחילה באיסור מוחלט על אכילת דם של בעל חיים או עוף, משום שהדם מכיל את נשמתו של אותו בעל חיים. אלוהים רואה את הנשמה כקדושה כל כך עד שדם של בעל חיים חייב לשמש כומר רק כמייצג את הקורבן האישי של הבעלים על חטאו. ההכרה בכך שהנשמה נמצאת בדם אמורה להפיג כל בלבול לגבי קידוש תינוק שטרם נולד בזמן ההתעברות, כאשר תאים מתחילים להתרבות מיד, מה שמוביל לדם וכלי דם גלויים שבועיים וחצי לאחר ההפריה.

רק י”ח מתחיל בכך שאלוהים אומר למשה להזהיר את העם… החוק הכנעני והנורמות החברתיות בקרב היהודים לא ייסבלו. במקום זאת, עליהם לקיים את קוד ההתנהגות המציל חיים שלו או שיגורשו מן הארץ, בדיוק כפי שהכנענים המושחתים מבחינה מוסרית גורשו. ברשימה הארוכה של התנהגויות מיניות סוטות שבהמשך, אזהרה מפני הקרבת ילדים מקבלת שורה משלה בויקרא י”ח, כא: “לא תיתן מזרעך למולך ולא תחלל את שם אלוהיך. אני ה'”.

קללות נרחבות לכל מי שמעורב בהקרבת ילדים מופיעות בפרשת קדושים, ויקרא יט, א’-כ’, כא’. בתקופת המקרא, רצח תינוקות היה נפוץ למדי, אך התורה הופכת זאת לפשע מוות עבור יהודים. כל מי שמאפשר זאת מת ככל הנראה בעקיפין על ידי גירוש מהשבט והפרדה מחסדי האל. כיום, מילוט מחטא, בושה, אשמה וכישלון מוסרי אינו מתרחש עוד באמצעות הוצאה להורג או גלות. מילוט מגיע מחיים המשוחזרים על ידי נטישת גישות חילוניות ואימוץ עקרונות קדושים במסע חיינו.

הפסוקים הרלוונטיים הם כדלקמן: ויקרא כ’, ב’-ה’: כל איש מבני ישראל אשר נותן למולך מות יומת יומת. ואמרת לבני ישראל: “כל איש מבני ישראל ומגר הגר בישראל אשר נותן מזרעו למולך מות יומת יומת; עם הארץ רגמו אותו באבנים. ושמתי פני באיש ההוא והכרתי אותו מתוך עם ישראל”. כי יתן מזרעו למולך לטמא מקדשי ולחלל את שם קדשי. ואם עם הארץ יסור מעל האיש ההוא ונתן מזרעו למולך ולא המית אותו, והייתי נותן פני באיש ההוא ובמשפחתו ובכל זרעו, להכריתם מקרב עמם.

חוקים רבים המפורטים בסעיף זה מגנים בחריפות את אלו העוסקים בתעשיית ההפלות ואת תעשיית ההפלות, שכולן רעות והרסניות.

ויקרא יט, ב: דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אלהם קדושים היו כי קדוש אני ה’ אלהיכם. לא נאמר: היו מועילים וחכמים ואחראים כלכלית שאפתניים או דרשו את זכותכם כאזרח להשמיד נפשות תמימות. נאמר: קדושים היו!

יקרא יט, ג’: כל איש ירא את אמו ואת אביו ואת שבתותיי שמור: אני ה’. את סמכות הורינו נכבד, אלא אם כן יבקשו מאיתנו להפר את סמכותו המוסרית של אלוהים. יחד עם כוחו של לחץ חברתי ורשתות חברתיות, להורים יש השפעה עצומה על ההתפתחות המוסרית או ההידרדרות של ילדיהם. כאשר הורים משכנעים או כופים את בתם או בנם לבצע הפלה עקב הריון לא מתוכנן, הם מלמדים חולשה מוסרית. הם מסכנים את ילדיהם לסיבוכים בהמשך. הם גם מאבדים נכד. בחירת החיים דורשת מזוגות פגיעים להתמודד עם איום גירוש ההורים מביתם באומץ לב, תובנה, הבנה ואמונה יוצאי דופן. למרבה הצער, צעירים רבים מדי נכנעים בחוסר רצון להפחדה הורית ולשליטה רגשית במקום לחפש את התמיכה הכלכלית, המעשית והמוסרית השופעת הזמינה מחוץ למשפחתם.

יקרא יט, ד’: לא תפנו אל האלילים ולא תעשו לכם פסלים מסוכים; אני ה’ אלהיכם. תומכי הפלה מסווים רצח תינוקות כפתרון לבעיות החיים סביב הריונות לא רצויים. בעזרת תמיכה מוסרית ומעשית, זוגות פגיעים להפלה יכולים להחזיר לעצמם כוח רוחני ולהציל באופן פעיל את ילדיהם שטרם נולדו ואת עתידם על ידי הסתמכות על הדרכתו ודאגתו של אלוהים.

יקרא יט, יא: לא תגנוב ולא תשקר ולא תשקר איש לרעהו. הפלה גונבת חיים, כסף, שלוות נפש ואת העתיד. מרוויחי הפלות נוקטים בסטנדרטים כפולים בכך שהם נמנעים באופן שגרתי מדיווח על ראיות לתקיפה מינית וסחר בבני אדם, ונמנעים ממתן הסכמה מדעת למטופלים בנוגע להשלכות השליליות של ההליכים או לכאב שהתינוק סובל או לזוועה שבמכירת התינוק למחקר בעודו בחיים. מטופלים מקבלים ייעוץ מוטה לטובת הפלה על מנת לעמוד במכסות החודשיות. שקרים רבים: הפלה היא טיפול רפואי, זהו הליך רפואי לא מזיק, הוא יפתור את בעיותיך, הוא לא אנושי, הוא אינו חי וכו’.

יקרא יט, יב: לא תשבע בשמי לשקר לחלל את שם אלוהיך. אני ה’. פעילים ותומכים יהודים למען הפלות מפרים זאת באופן שגרתי בכל חזרה על “הפלה היא ערך יהודי וזכות/טקס דתי”. זהו חילול אלוהים ומסוכן מאוד. זה משקף את הטרופ של אויבנו שהריגת יהודים היא זכות/טקס דתי.

יקרא יט, יג: לא תלך רכלן בעמך. לא תעמוד על דם רעך. אני ה’. רכילות נתפסת כקטלנית, עד כדי כך שהיא משולבת בפסוק זה המצווה עלינו לפעול נגד כל התקפה קטלנית על שכנינו. הפסקת הרכילות היא כמו הפסקת התקפה קטלנית על חברינו ושכנינו, כולל מניעת אחרים מלשפוך דם ילדים תמימים ברחם. הצעירים האלה הם שכנינו. 

ויקרא יט, יד: לא תקלל חירש. לפני עור לא תשים מכשול, ויראת את אלהיך. אני ה’. גישות תומכות בהפלות ומדיניות תומכת במשפט ובפוליטיקה טומנות מלכודת להורים פגיעים. עמדה פופולרית המוצגת כטיפול חומל, היא מנצלת והורסת אחרים למען רווח אישי ומסחרי. אנו מייעצים למשתתפי תקווה רחל שלנו לזהות את המלכודת הבנויה להפליא שאליה נפלו ולהיות פתוחים לסליחה על חולשתם.

יקרא יט, יז: לא תשנא את אחיך בלבבך. גער את רעך ולא תישא בו חטא. במקום לטפח רגשות רעים וטינה כלפי אלו המתעללים באלוהים ובתורה, אנו מחנכים ומעודדים גישה חיובית בקהילה היהודית. אנו דוברים אמת על פני שקר ומציעים הזדמנות לשינוי גישה ולתשובה. אסור לנו לקחת על עצמנו את האשמה על חטאו של אחר בשקט.

יקרא יט, יח: לא תנקם ולא תטמא את עמך; ואהבת את רעך כמוך. אני ה’. אהבה היא שמחת החיים. אנו נקראים להתייחס לרעך באהבה ובנדיבות. בין אם מדובר בתומך בהפלות בלתי חוקיות, אב חסר אחריות, אם כפויה או חצופה, או תינוק תמים שטרם נולד, יש להתייחס לכולם בכבוד וביושר. תינוקות שנולדו מאונס וגילוי עריות לא צריכים להיהרג על ידי אבותיהם הפושעים. אלה שנולדו והטרם נולדו כולם יקרים ויקרים בבריאה האוהבת של אלוהים.

יקרא יט, כט: לא תטמא את בתך בזנות, פן תהיה הארץ לזנה, ותמלא הארץ זנות. חופש מיני מתקדם מחלחל לתרבותנו, ולעתים קרובות משחית מערכות משפחתיות. הוא מוצג כהתנהגות נורמלית ופרובוקטיבית המאפשרת פעילות מינית מוקדמת, מטפלת בהריונות בגיל ההתבגרות באמצעות רצח תינוקות, ומובילה לסחר בנשים ולשינוי מין. בתחומי שיפוט מסוימים, הורים המתנגדים למגמה זו ומקדמים צניעות, הימנעות וכבוד עצמי בקרב בני נוער מסתכנים בהעמדה לדין על ידי מנהלי בתי הספר ורשויות המדינה.

ויקרא יט, לט: לא תעוות את התורה באורך, בשטח, במשקל, בנוזל או בנפח היבש. המשך קידום מדיניות וגישות השוללות את העובר כאדם, כתוצר של התעברות, או כלא-אנושי לחלוטין, מעוות את התורה.

בפרשת ההפטרה שלנו השבוע, עמוס ט’:7-15, אנו מוצאים את הנביא באמצע הפרק מנסה להרגיע את הקהל שישראל תיגאל לאחר ששיתף את חזונו על ממלכה צפונית שנהרסה ונכבשה עקב כישלונה המוסרי של ההנהגה היהודית. הוא מטיף שאלוהים ועמו קשורים בחוזה מוסרי. הבנתו הברורה לגבי סיבה ותוצאה רוחניים אבדה לממסד. הוא מגורש משומרון, וממשיך לכתוב ולהטיף מרחוק. עמוס מטיף בין השנים 780 ו-760 לפנה”ס. ממלכת ישראל הצפונית נעלמת בשנת 556 לפנה”ס.

ניתן לסכם את הפרשנות הארוכה הזו בכמה משפטים. הקרבת ילדים אסורה בהחלט ליהודים ולאלה שבסביבתם אנו חיים. אלוהים מזהיר שהוא ישמיד את נשמתו של כל אדם שיבצע או יסכים לפשע זה, והוא ישמיד כל אומה שמבצעת אותו. רגישויותינו התקשחו לנוכח אופייה הנורא של רצח ילדים. אנו חיים כעת בחברה חסרת נשמה, רחוקה מהחזון הקדוש שהיה לו עבורנו. בשנת 2024, למעלה ממיליון תינוקות הושמדו באמריקה ועדיין אין לנו רוב פוליטי הרואה בכך בלתי מוסרי ובלתי מקובל. הדסה מעריכה כי 20,000 תינוקות יהודים מושמדים מדי שנה בישראל, ולא נחשב חשוב מבחינה פוליטית למנוע מהממשלה לשלם עבור רובם.

אני מציעה מאמר זה מתוך תמיכה ואהבה ליהודים ולישראל, שעתידם, כפי שאנו רואים ממורשתנו המקראית, תלוי בחזרה לקדושה. מי ייתן ואלוהים יברך את המאמץ הזה להזכיר לקהילותינו ולתומכי ישראל שרק אלוהים יכול להגן ולשגשג בהצלחה את ישראל; לכן, אסור לנו להתעלם ממדיניות חילונית בישראל. עלינו לקרוא להן ולהשתמש בהשפעתנו ובכוחנו הארגוני כדי להפוך את המדינה היהודית לארץ קדושה המבוססת על תורה.

אנא שתפו פוסט זה ברשתות החברתיות שלכם כדי להגביר את המסר שלנו בעולם בעייתי זה. תודה.

ססילי רוטמן

יהי שלום רב מהשמיים וחיים טובים לנו ולכל ישראל. אמן.

ססיליה רותמן היא המייסדת והנשיאה של קרן הפרו-לייף היהודית. היא מתנגדת לרצח הפלות בכלל ובקרב יהודים בפרט ומקוננת על כינון מדיניות חילונית בישראל שגורמת לאובדן חיי יהודים ומעכבת את הגאולה המשיחית. היא רואה בעיני רוחה ארץ ישראל הקדושה המעוגנת בתורה ועולם המכבד את חייו של כל אדם מרגע ההתעברות.