
בפרשת וישלח, יעקב ועשו יודעים שילדיהם הרבים יהיו עתידם. התורה מראה שעמים נבנים ומתקיימים על מרץ וקדושה של דורות
פרשת השבוע, וישלח: בראשית (בראשית) לב, ד’ – לו, מ”ג, מתארת את שובו של יעקב מחרן לביתו חברון שבארץ הקודש. אירועים משמעותיים רבים בהיסטוריה היהודית מתרחשים במסע.
האחים מתפייסים
בתחילת המסע, יעקב חושש שעשו ינקום את בכורתו הגנובה ויתקוף אותו בדרכו הביתה. מלאכים מאשרים את חששותיו הגרועים ביותר, והוא נוקט באמצעי זהירות כדי להגן על משפחתו ורכושו.
במקום שהקרב ילך כפי שציפה, יעקב נאבק עם מלאך השומר של עשו בן לילה ומנצח. האחים מתפייסים למחרת. יעקב מתיישב בשכם עם עדרו העצום, שתי נשותיו ושפחותיהן, אחד עשר בניו ובתו דינה. עשו חוזר הביתה לשיער באזור אדום.
אונס דינה
טרגדיה משפחתית מתרחשת כאשר נסיך חיוי מקומי אונס וחוטף את דינה. בתקווה להתחתן איתה, הנסיך מתחנן לאביו לדבר עם יעקב על נישואים בשידוך. בני יעקב זוממים לנקום על האונס בכך שיסכימו לנישואין רק אם כל הגברים החיויים יימולו. במהלך החלמתם, בני יעקב הורגים את כולם ומצילים את דינה.
יעקב הופך לישראל
זמן קצר לאחר חורבן אנושי זה, אלוהים מתגלה ליעקב כדי לשנות את שמו לישראל, ומבטיח לתת לצאצאיו את ‘ארץ ישראל’. “פרו ורבו, וגוי וקהל גויים יהיה ממך, ומלכים יצאו ממותנך. ואת הארץ אשר נתתי לאברהם וליצחק, לך אתנה, ולזרעך אחריך אתן את הארץ.”
רחל מתה
בעוד המשפחה עוברת ליד בית לחם בדרכה לחברון, רחל מתה בעודה ילדה את בנימין, בנם השני. במקום לקחת את גופתה הביתה לקבורה, יעקב קובר אותה בצד הדרך בהתאם להוראות האל.
עם הגעתם הביתה, יעקב ועשו נפגשים שוב כדי לקבור את יצחק. הסיפור מסתיים בתיאור שושלתו של עשו ושבט אדום שהוא יקים.
האדומים מוזהרים
הפטרת השבוע שלנו, עובדיה (עובדיה) א’:1-21, מתארת אדם שהתגייר. עובדיה, במקור מאדום, מכיר ממקור ראשון את עוינותם של עמו כלפי ישראל. הוא מזהיר את עמו שאלוהים ישלח צבאות להשמידם משום שכרתו ברית עם הבבלים במקום לעמוד לצד בני ישראל.
פרו-לייף לקחים ליהודים כיום
לסיפור התנ”ך השבוע יש השלכות עמוקות על יהודים כיום. אלוהים חוזר על הבטחתו לתת את ארץ ישראל הקדושה לצאצאי מנהיגינו התנ”כיים הקדושים. יהודים ברחבי העולם, ובמיוחד בישראל, יכולים באמת למלא הבטחה זו במלואה ולחיות לנצח. לשם כך, עלינו להגן על ילדינו שטרם נולדו ולקבל בברכה כל אחד ואחד מהם להבטחת אלוהים.
אפילו אלו שנולדו מאונס. המסורת הרבנית גורסת שאונסה של דינה הוליד בת, אסנת, בתו המאומצת של פוטיפר שנישא ליוסף. בשום מקום בתורה לא נאמר לנו לרצוח ילדים שנולדו מאונס, דבר שיהפוך את התינוק לאחראי לפשע האב.
למעשה, כפי שנאמר בדברים כ”ד, ט”ז, לא יומתו אבות על בניהם, ולא יומתו בנים על אבותיהם; איש יומת על חטאו.
רחל סובלת מאשמה ובושה של עקרות במשך שנים רבות. בסופו של דבר, היא נכנסת להריון ויולדת תחילה את יוסף ולאחר מכן את בנימין, שניהם ממלאים תפקיד חשוב מאוד בהיסטוריה של העם היהודי.
אנו יכולים להיות אסירי תודה על כך שחיה בתקופה שלפני ניסיונות לכרות את גפייהם של תינוקות שנולדו בעכוז כדי להציל את חיי האם. זה היה הליך אכזרי ופרימיטיבי שהיה הורג גם את האם וגם את התינוק. אנו יכולים להיות בטוחים שסבלה מעקרות במשך כל כך הרבה זמן, רחל לא הייתה מסכימה להרוג את בנה היקר כדי להציל את חייה שלה.
רצח באמצעות הפלה לעולם אינו הכרחי כדי להציל את חייה של אם. רצח באמצעות ביתור גופם של תינוקות שטרם נולדו הוא רווחי ביותר. הוא מתרחש לעתים קרובות למרות התערבויות מצילות חיים עבור תינוקות ברי-קיימא וטיפול עדין ונוח בתינוקות צעירים מדי מכדי לשרוד הפרדה עקב מצבי חירום רפואיים. לחלופין, ככל שיותר מרכזי הפלה מוקדמים נפתחים, מכירת תינוקות חיים שלמים למכירת חלקי גוף הופכת פופולרית יותר.
אהבתה של רחל לילדיה וגם לעם היהודי נמשכת מאות שנים. 1,100 שנה לאחר שנקברה בצד הדרך בבית לחם, רוחה של רחל מתפללת למען היהודים הגולים כשהם עוברים ליד קברה בדרכם לבבל.
ירמיהו ל’, 14-16 מעיד: “קול ברמה נשמע, נימה, בכי מר, רחל מבכה על בניה, מאנה להניח על בניה אשר אינם. כה אמר ה’, הפסק קולך מבכי, ועיניך מדמעה, כי יש שכר לעבודתך, נאם ה’, ומארץ אויב ישובו, ויש תקווה לעתידך, נאם ה’, ובניך ישובו לארצם.”
אנו מבססים את תוכנית הריפוי שלנו לאחר הפלה על אהבתה הגדולה של רחל לילדים יהודים ולעתידם. “תקוותה של רחל לכל ילדיה, שנולדו ולא נולדו“, עוסקת בפצעים הרוחניים והרגשיים של חוויית ההפלה היהודית. תוכנית הריפוי מחזירה את הנשמה היהודית הסובלת לבריתה עם אלוהים לאחר ההפלה. תוכנית הריפוי מנחמת אמהות ואבות יהודים אבלים, ומקלה על הכאב והצער של ההפלה ואובדן ילדיהם.
אנא שתפו את הפוסט הזה ברשתות החברתיות שלכם כדי להגביר את המסר שלנו בעולם בעייתי זה. תודה.
ססיליה רוטמן.
יהי הרבה שלום משמיים וחיים טובים לנו ולכל ישראל. אמן.
ססילי רוטמן היא המייסדת והנשיאה של קרן פרו-לייף היהודית. היא מתנגדת לרצח באמצעות הפלות באופן כללי ובקרב יהודים בפרט, ומקוננת על כינון מדיניות חילונית בישראל המובילה לאובדן חיי יהודים ומעכבת את גאולת המשיח. ססילי מדמיינת ארץ ישראל הקדושה המבוססת על התורה ועולם המכבד את חייו של כל אדם מרגע ההתעברות.

