ישעיהו אינו פופולרי בקרב הממסד. הוא מטיף אתיקה ומוסר תורניים על פני פוליטיקה מתקדמת ופרקטיקה דתית, ומעורר סלידה בקרב האליטה השלטת של זמנו, שכוחה וסמכותה מאוימים על ידי קריאותיו של הנביא לחזור לתלות באלוהים למחייתם וביטחונם.
משה ממשיך את סקירת החוויה היהודית מאז יציאת מצרים בפרשת השבוע, ואתחנן, דברים (ג’, כג-ז’, יא). דמיינו את תחושת הציפייה וההתרגשות בקרב השבטים כשהם מתכוננים לחצות את נהר הירדן ולהתחיל חיים חדשים בארץ ישראל. הם חושבים היכן לגור, לבנות בתים ועסקים, לגדל משפחות ולהגן על עצמם מפני התקפות אויב.
משה צופה שבקרוב יאבדו את הבנתם את ההיבטים הרוחניים של החיים המגולמים בתורה, החוק שחייב להדריך אותם לעתיד מוצלח. הוא לא יהיה שם כדי לרענן את זיכרונם, ולכן הוא מקדיש זמן רב להזכיר להם את יסודות התורה לפני שייצאו לדרך.
הוא מכסה שטח נרחב. הוא מזהיר אותם לרסן את הנטייה לשנות את החוק בהתאם לנסיבות או כדי לספק העדפות אישיות; לחשוב כל הזמן על אלוהים בכל דבר במקום לחפש מקורות אחרים של הדרכה והשראה; להכיר בחוויה הייחודית בהר סיני כרגע מכריע בהיסטוריה היהודית המעניק חיים לעתיד האנושות כולה; לדחות את עבודת האלילים של הטבע בכל יופיו והדרו.
הוא צופה את קריסת חיי התורה העתידית, את הגלות והפיזור, את הסבל, האתגרים, כאב הלב והטלטלה שיבואו כתוצאה מהחלפת הוראת התורה באידיאולוגיות חילוניות מכל הסוגים. משה מזכיר לעם את רחמי האל ואת הבטחתו לשמור את הברית עם עמו בעתיד, כאשר נחזור בתשובה ונחדש את הברית.
ברית זו מבוססת על דבקותנו בקוד משפטי מקיף המסוכם בעשרת הדיברות. לאחר אמירת עשרת הדיברות, משה אומר את קריאת שמע, תפילה מרכזית ביהדות המאשרת את עליונותו של אלוהים בענייני האדם, את חובתנו להיכנע באהבה לכל חוקיו, ללמד חוקים אלה לדורות הבאים, לשבח את אלוהים לעתים קרובות בשגרת יומנו, ולהישאר בקרבה לדבר אלוהים על ידי הנחת תפילין וקביעת מזוזה סביב בתינו.
עשרת הדיברות מייצגות טיעון משמעותי ומחזק חיים. 1. לאלוהים, כבורא החיים, יש ריבונות על החיים והמוות. 2. אל תעסוק בעבודת אלילים משום שהיא מובילה לדה-הומניזציה ולרצח המוני. 3. אל תשתמש בשם אלוהים כדי להצדיק הריגת בני משפחתנו הפגיעים ביותר בשם החמלה או המידות הטובות. 4. שמור את השבת, אך הצלת חיים חשובה יותר. 5. כיבוד הוריך מחייב הבאת ילדים לעולם. 6. אל תהרוג בני אדם חפים מפשע ברחם. 7. אל תקיים יחסי מין מחוץ לנישואין קדושים משום שהם מייצרים תינוקות לא רצויים. 8. הפלה גונבת חיים יקרים. 9. זהו תינוק, לא גוש. 10. אל תהרוג תינוקות שטרם נולדו למטרות רווח אישי.
בהפטרה שלנו השבוע, ישעיהו מ’, פסוקים א’-כ”ו, ישעיהו מעביר את דבר אלוהים בנוגע למדיניות האזרחית והדתית המושחתת של ישראל. הוא מציין שהצרות הנוכחיות נובעות מניתוק חברתי לא מאלוהים. הוא מספר כיצד אנשים סובלים מפעולות צבאיות לא נבונות, חוקי מס לא הוגנים ומנהגים דתיים המקדמים עבודת אלילים.
ישעיהו אינו פופולרי בקרב הממסד. הוא מטיף אתיקה ומוסר תורניים על פני פוליטיקה מתקדמת ומנהגים דתיים חסרי ערך. הוא מעורר סלידה בקרב האליטה השלטת של זמנו, שכוחה וסמכותה מאוימים על ידי קריאותיו של הנביא לחזור לתלות באלוהים למחייתנו ובטיחותנו.
ישעיהו מ’ מסתיים בתזכורת רהוטה ונצחית למקור כוחנו. הבה נלמד את המסר הזה לילדינו, לחברינו ולשכנינו כשאנו מנווטים במים סוערים המפתים אותנו להסתמך על האנרגיה וההבנה שלנו לפתרונות, ומחמירים את מצבנו.
“הלא ידעתם? הלא שמעתם? אלוהי עולם, ה’ בורא קצה הארץ, לא יאבד ולא יגע; לא יבין. יתן כוח לעייפים ולחלשים יחזק. גם עכשיו יתעייפו נערים ויגעו, ובחורים יכשלו. אבל המקוות לה’ יחלפו כוחם; יעלו כנשרים כנפיים; ירוצו ולא יגעו; ילכו ולא יגעו.”
אנא שתפו פוסט זה ברשתות החברתיות שלכם כדי להגביר את המסר שלנו בעולם בעייתי זה. תודה.
ססיליה רוטמן
יהי הרבה שלום משמיים וחיים טובים לנו ולכל ישראל. אמן.
ססילי רוטמן היא המייסדת והנשיאה של קרן פרו-לייף היהודית. היא מתנגדת לרצח הקשור ססילי רוטמן היא המייסדת והנשיאה של קרן החיים הטובים היהודית. היא מתנגדת לרצח הקשור להפלות בכלל ובקרב יהודים בפרט, ומקוננת על כינון מדיניות חילונית בישראל המובילה לאובדן חיי יהודים ומעכבת את גאולת המשיח. היא מדמיינת ארץ ישראל הקדושה המבוססת על תורה ועולם המכבד את חייו של כל אדם מרגע ההתעברות.