מותם של מיליוני תינוקות ברחבי העולם מדי שנה הוא מחלת נפש קשה .שכולם חשים בה, אך מעטים מכירים בה
פרשת השבוע שלנו, שמיני: ויקרא ט’, א’-יא’, מ”ז, כוללת את חוקי הכשרות, ההוראות לגבי מה שאנו אוכלים וכיצד אנו אוכלים. הפרשה מתעמקת בטהרה וטומאה, אילו פעולות מטמאות אדם פיזית או רוחנית, אילו הגבלות חלות במהלך טומאה, וכיצד ניתן להיטהר מטומאה. הפרשה מספרת גם על מותם בטרם עת של שני בניו של אהרון, נדב ואביהוא. בניסיון להקריב קטורת לאלוהים, האחים נכנסים למקדש המטוהר ללא רשות, מעשה בעל כוונות טובות אך לא קדוש המעורר סופת אש אלוהית, אשר בוערת אותם בלהבות.
מעשים הגורמים לטומאה המוזכרים בשמיני כוללים אכילה בניגוד לחוקי הכשרות וטיפול בבעלי חיים מתים. פעולות נוספות מוזכרות במקומות אחרים בתורה, למשל, בויקרא פרקים י”ג ו-י”ד, העוסקים בחשיפה לעובש וטחב, ובבמדבר פרק י”ט, העוסקים בטומאה ובהפרדה מאלוהים ומהקהילה כתוצאה ממגע עם גוף. תשובה, קורבן וטבילה במקווה הן שלוש שיטות המוצעות בתורה להשבת הטהרה, כאשר הבחירה בהן תלויה במעשה שגרם לטומאה.
באשר לחוקי הכשרות, מצוות המזון הראשונה בתורה אוסרת על אכילת בשר שנלקח מבהמה חיה. כלל זה מופיע בבראשית ט’, ד’: “אבל בשר ונפשו אשר בו לא תאכלו”. הכוונה היא לנוהג הנפוץ אז של כריתת רגל של בהמה למאכל לארוחת הערב של היום, צריבת הפצע ולתת לבהמה לסבול עד שכף רגל נוספת תיכרת לארוחת הערב של מחר וכו’.
כרכים רבים נכתבו על הסיבות לכללי התורה בנוגע לאילו חלבונים מן החי לאכול, ואילו חלבונים מן החי לא לאכול, אופן שחיטת בעלי החיים, הכנתם ושילובם, והמיכלים והכלים המחזיקים אותם ומטפלים בהם. הדעות נעות בין “פשוט פעל לפי הכללים ואל תשאל מדוע כי אלוהים יודע מה הכי טוב בשבילנו”, ועד להסברים מדעיים ותרבותיים לתפקוד עיכול אופטימלי, מניעת מחלות, חמלה כלפי בעלי חיים ומקסום היתרונות הרוחניים של המזון.
ההתמקדות הרב-גונית באכילה ובחיים כשרים בתרבות היהודית חוזרת דורות רבים אחורה. פירוש המילה כשר הוא למעשה נקי, ראוי או הולם. אכילת כשרות תומכת בעיצוב חיים כשרים בכל תחומי החיים, כגון הנחיות אתיות בעסקים, מעורבות חברתית ויחסים משפחתיים. עם זאת, כאשר הקפדה על תזונה מבוססת על גאווה רוחנית או ציות כפייתי לחוקים, ולא על ענווה ורצון לחיים נקיים מעבר למטבח, יש לה השפעה חיובית מועטה על החיים או התודעה.
ה מסביר אנשים ששומרים על מה שהם רואים כתזונה נקייה אך אינם מזהים את העסק המלוכלך של הקרבת ילדים. לדוגמה, תומכי הפלות כוללים לעתים קרובות טבעונים שאינם אוכלים בשר משום שהם רואים בו רצחני, או מתרגלי יוגה המחפשים אושר שליו תוך שהם מוצאים סגולה במדיניות צמצום אוכלוסין המבוססת על רצח הפלות והרס קהילות. חמלה ואמפתיה לאנשים הסובלים ברחם נעדרות. הכרה בנזק שנשים וגברים סובלים מהמעשה הבלתי הפיך של השמדת ילדיהם אינה באה לידי ביטוי. עסקי הפלות שמפעילים מניפולציות, מרמים והורגים למטרות רווח ממשיכים לקבל תרומות.
ההפטרה שלנו לשבוע זה, שמואל ב’ (ו’:1-19), מספרת סיפור דומה לזה של נדב ואביהוא. בסיפור זה, עוזא נוקט בפעולה בעלת כוונות טובות אך לא קדושה ומת למענה. דוד מפקח על המשימה העדינה של הובלת ארון הברית מביתו של אבינדב לירושלים. בדרך, השוורים הנושאים את המשא היקר מועדים. למרות אזהרות קודמות בתנ”ך, במדבר ד’:15, שנגיעה בכל חפץ קדוש מביאה מוות מיידי, עוזא מייצב את הארון בידיו. הוא מת במקום!
עוזה, נדב ואביהוא מתעלמים מהוראות האל ועושים את הישר בעיניהם. מה יכול להיות רע בעבודה על האל ובתיקון חפץ קדוש? שום דבר, מלבד שדרכים ספציפיות אלה לעשות זאת נובעות מתודעתם שלהם, מחשבות שמתעלמות מהוראות קדושות ואזהרות שניתנו להם על ידי האל.
טייה לחשיבה רציונלית מנותקת מקדושה ממשיכה להטריד את החברה האנושית. באופן שונה אך דומה, תומכי הפלות מוצאים סגולה במעשים טמאים שנראים להם נכונים. מה יכול להיות רע בסיוע לנשים, בהצלת ילדים מעוני והתעללות ובמניעת צפיפות אוכלוסין? הכל משום שפעולות אלה סותרות את דברי אלוהים בתורה שאומרים לנו “לבחור בחיים” ולעזור ליתומים וללא רצויים לשרוד ולשגשג, ואוסרות במפורש על הקרבת ילדים לכל מטרה לכאורה “ראויה”.
לכל בני האדם יש אב אחד בשמיים שאוהב כל אחד מילדיו, ללא קשר לנסיבות לידתנו או למעמדנו החברתי. מותם של מיליוני תינוקות ברחבי עולמנו מדי שנה יוצר מחלת נפש קשה שכולם חשים אך מעטים מכירים בה. עבור יהודים, התקפה זו על חיי אדם חפים מפשע מחמירה עקב האיסור ההלכתי על קריעת גוף אדם לגזרים או הטלת מום. זה נורא מכדי לחשוב עליו, אך נוהג מחריד זה זוכה ליחס לא נעים מצד יהודים רבים מדי בעלי מידע מוטעה וגם רבים שאינם יהודים כאחד.
למרבה המזל, כל מי שסובל מתופעות הלוואי של תמיכה או השתתפות בהתקפות חסרות טעם אלה על תינוקות שטרם נולדו יכול לחזור למקום של טוהר וברית עם אלוהים והקהילה. ביהדות, יש מרווח תמרון נרחב כאשר כשלים מוסריים של אדם נגרמים מחוסר גישה לאמת ופגיעות לשקרים. בתוך הבורות שנולדת מגאווה ויהירות או לחץ חברתי עצום, לעתים קרובות רק הכאב של מעשינו הוא שפותח אותנו לדוגמה האוהבת של מציאותו וחסדו של אלוהים. תוכנית הריפוי שלנו, “תקווה רחל”, מציעה תקווה וריפוי לנשים וגברים יהודים הסובלים לאחר הפלה. אנו מרגישים מבורכים שיש לנו תוכנית זו, משאבי החינוך שלנו ושירותי ההפניה שלנו לטיפול בהריון, כשאנו דוגלים בחיים כשרים מעבר למטבח.
אנא שתפו את הפוסט הזה ברשתות החברתיות שלכם כדי להגביר את המסר שלנו בעולם בעייתי זה. תודה.
ססיליה רוטמן
ססיליה רוטמן היא המייסדת והנשיאה של הקרן היהודית למען הפלות. היא מתנגדת לרצח באמצעות הפלות באופן כללי ובקרב יהודים בפרט, ומקוננת על המדיניות החילונית בישראל שמובילה לאובדן חיים יהודיים ומעכבת את הגאולה המשיחית. היא מדמיינת ארץ ישראל הקדושה המבוססת על תורה ועולם המכבד את חייו של כל אדם מרגע ההתעברות.